När är guppy/platy-honor könsmogna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bananwoody
    • August 2005
    • 82

    När är guppy/platy-honor könsmogna?

    Jag har fött upp en platyhona själv och jag undrar när hon kommer att bli könsmogen. Jag har platyhannar men de verkar inte bry sig om henne.
    Platyhonan är ca 1 år gammal. Är hon steril?

    Jag har också inskaffat en guppyhona och två hannar för ca en månad sedan, men honan tycks inte vilja bli gravid. Varför inte?(hannarna uppvaktar henne jämt och ständigt, dock är hon lite klen)

    Det skulle vara snällt om jag fick svar snarast!! Tack på förhand!!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Honorna kan bli könsmogna vid tre månaders ålder vid normal uppväxt.
    Hannarna vid två månaders ålder tror jag.
    Kan ibland ta upp till sex månader i undantagsfall.

    Att man inte ser till några yngel kan också bero på att de mycket snabbt blir uppätna både av mamman och hennes vänner.
    Massor av växtlighet behövs som yngelskydd - gärna t ex Hornsärv.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • bananwoody
      • August 2005
      • 82

      #3
      Tack för svaret!! Jag tror dock att min guppy ska få yngel väldigt snart! Jag såg att hon blivit lite rund ... eller hur ser man om de är gravida?

      Kommentar

      • Mattan matte
        • June 2005
        • 107

        #4
        dome svarta i rumpan

        Kommentar

        • Paula&Jimmy
          • April 2005
          • 397

          #5
          Forsättningsfråga..

          Vi undrar hur länge guppy är dräktiga, en som köpte några i fredags tycker att honan har växt och hon är väldigt rund om magen, eftersom hon inte är still så är det svårt att se det svarta vid rumpan, men hur länge går dom?

          Tack för svar!
          Proffsiga amatörer (...?)


          Paulas zoon

          Kommentar

          • Lissie
            • June 2005
            • 123

            #6

            Vi fick idag yngel från vår svärdbärarhona som vi själv fött upp!
            Hon föddes i påskas och idag fick hon sin första kull på 23 st!! Alltid roligt att få yngel men fram för allt nu när hon som födde själv fötts hos oss!
            Hon var nog ca 6 mån tror jag det kan bli.

            Lissie

            Kommentar

            • Paula&Jimmy
              • April 2005
              • 397

              #7
              Okej... men frågan var hur länge guppy går innan dom föder?
              Proffsiga amatörer (...?)


              Paulas zoon

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Vad gäller platy är det 24-30 dagar enligt Fishbase och egna iaktagelser...
                Troligen liknande dräktighetstid vad gäller guppy
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Lissie
                  • June 2005
                  • 123

                  #9
                  Grundfrågan var när de blir könsmogna.... (Därav mitt inlägg om min hona som nu är ca 6 mån och fick sin första kull!)

                  Men är inte guppy dräktiga som andra levandefödare? Har aldrig haft guppy så jag vet inte. Sökte i forumet och hittade svar på alltifrån 21-30 dagar. Så man kan väl säga att det är som platy o svärdbärare etc.

                  Lissie

                  Kommentar

                  • harbard
                    • July 2002
                    • 1085

                    #10
                    Hur lång dräktighetstiden är för guppy beror bland annat på stam,temperatur,om de fött tidigare samt årstid(!).Det går ju också några dagar mella parning och verklig befruktning.Den som kan ta sig igenom en tysk text har här en undersökning gällande förstfödare:

                    <<<(^:>*
                    Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
                    Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

                    Kommentar

                    • Lissie
                      • June 2005
                      • 123

                      #11
                      Måste då ställa en följd fråga med tanke på det Harbard skriver: att det går ju några dagar mellan parning och befruktning - andra levandefödare kan ju "lagra" och få flera kullar på samma parning är guppy likadana eller?
                      Har inte varit så intresserad av guppy tidigare pga att jag bara har andra levandefödare, men komer nu antagligen få ett akvarie med tillhörande guppys (plus massor av yngel...) så det hade varit intressant att veta.

                      Lissie

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Japp guppy är likadana
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • J.Milton
                          • January 2010
                          • 674

                          #13
                          Köpte nya guppys igår, 4 hanar och 7 honor . I affären gick dom köns åtskilda , och idag hittade jag yngel (minst 2) Så ochså är dom inte gravida i mer än typ 10 timmar=) eller så har dom gått ihop nån gång tidigare. Trodde dom skilde dom åt så fort man kan könsbestämma dom ,men så verkar inte vara fallet

                          /supersnabbe odlaren =)
                          Senast redigerad av J.Milton; 28 January 2010, 11:21.
                          240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                          Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                          Blogg+Galleri

                          Kommentar

                          • algskraparn
                            • July 2008
                            • 8

                            #14
                            Under optimala förhållanden blir en guppy könsmogen, eller mogen nog att para sig på c:a 3 månader, dräktighetstid c:a 1 månad.

                            D.v.s. snabbast möjliga, teoretiskt sett, är 4 månader från yngel till nya yngel.
                            (Men närmre sanningen är nog 4-5 månader + 1½ mån..)

                            Det långsammaste jag varit med om från yngel till yngel är dryga året.

                            Det beror alltså väldigt mycket på mat och skötsel...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...