Bitsk guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rakel
    • December 2002
    • 65

    Bitsk guppy

    Jag har en guppy hona,typ tonåring,som jagar alla andra fiskar och biter dom i fenorna...vad sysslar hon med igentligen? Har hon fått smak på fenor eller är hon helt enkelt bara dum?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Tyvärr omöjligt att svara på men fiskar är också individer och en del är snällare, andra elakare än genomsnittet för sin art.
    Sedan finns det ju andra faktorer som påverkar också som hur stort akvariet är, hur många gömställen det finns etc.
    Akvaristiska hälsningar
    KJell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rakel
      • December 2002
      • 65

      #3
      Men nu har jag ett 250 liters akvarium,mycket växter och grotta så jag skulle inte tro att det handlar om det.
      Hon tycks nafsa till så fort hon kommer i närheten av andra Gyppys å speciellt på Platy ynglena som är lika stora.
      Tycker synd om dom för dom är rejält fenslitna..
      Känner att jag inte kan ha kvar henne,platysarna blir ju alldeles stela när hon kommer igång.
      Hemskt att se..

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Men tänk så här alla människor e inte snälla och troligtvis inte alla fiskar heller som tex en hel del malawi ciklider som e riktigt "bråkiga"!!!!! God Jul och Gott Nytt År!!!!



        Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          wow. samma problem som mej, fasst tvärtom. min guppy hona som har en stjärt fena som skiftar mellan gult å blågrönt är ett stackars mobboffer för min gamla guppyhona å min platy hanne.

          ???

          Kommentar

          • NR
            • December 2002
            • 7

            #6
            Jag har Guppisar och dom biter inte.
            Jag tror att det är det som Glenn sa,om han heter så.
            Alla människor är inte snälla och fiskarna är inte det heller.
            i dag dog en av mina röd ciklider.
            jag gjorde allt,jag ringde dom jag köpte honom i från och min kompis.
            och gjorde de dom sa, men han dog tyvärr.
            jag tror att han har blivit slagen.
            Det flesta ciklider är elaka och aggresiva.
            Har du bara en hona?!?
            eller en hona och massa hanar?!?

            Kommentar

            • NR
              • December 2002
              • 7

              #7
              En sak till.
              Vad för andra fiskar har du?!?
              Hon kanske vill försvara sig eller något...

              Kommentar

              • hansg
                • February 2002
                • 444

                #8
                Oftast kan det vara så med ungfödare att en del ex är mer aggresiva, för att råda bot för detta finns vissa saker man kan göra:
                Större akvarie, tät plantering, gömställen som Kjell skriver.
                Hjälper inte det så kan man skaffa fler individer av samma sort det brukar lungna fiskar som finns bara ensama eller som få ex.
                Vidare kan man ändra utfodringen mer "riktiga" vegetabiler som alger,broccoli, spenat ärtor och Havregryn mm, samt animalier som skrapat fisk kött, rivna frysta räkor(ett toppen foder).
                Ensidig utfodring med samma torra flingfoder dag ut och dag in kan göra vem som helst galen .prova själv :o).
                Vidare kan vatten kvalitetet spela in, efter en tid blir den en kemisk-soppa med en massa påverkan på fisken, och nästan alla ungfödare är faktiskt extrema färskvatten fiskar som är i behov av täta regelbundna delvatten byten.
                mvh
                hans-göran
                Sedan finns det naturligtvis fiskar med "störningar" med det är faktiskt sällsynt.

                hgl
                hgl

                Kommentar

                Arbetssätt...