vilka ska man börja med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    vilka ska man börja med?

    ska sätta upp ett akvarium på ca 150 l. men jag vill bara ha levande födare i de. ev. om det finns plats över några guramisar och bottenlevande fiskar.

    men vilka av dessa ska man börja med?

    den här listan är bara preläminär, ja ska bara fundera på vilka fiskar jag ska. men vil veta vilka man kan ha i efter en vecka efter att man har startat akvariet med växter och allt i, utom fiskar då!

    black molly
    platy
    guppy
    svärdbärare

    det är dom jag MÅSTE ha med. det var ungfödarna. men dom är ju mest i den mellersta till övre.

    labyrinterna är det dom här jag skulle kunna tänka mej att vill ha:
    (kampfisk)
    dvärg gurami
    mosaikgurami
    blå gurami
    silver gurami

    som botten fiskar är det dom här jag skulle kunna tänka mej att ha:
    otocinclus
    guldancistrus
    hongkong mal
    ett stim corydoras
    (några ciklider typ palettciklid)

    ???
  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Hej!
    Risken är att svärdbärare och platy kan korsa sig eftersom de tillhör samma släkte (Xiphophorus). Black molly vill ha hårt vatten med salttillsats, vilket också går bra för de andra ungfödarna men knappast för mjukvattensfiskar som gurami och Corydoras. Och palettcikliden kan ge sig på småfisk som guppy.

    Olle

    Kommentar

    • zingo_boy
      • August 2002
      • 983

      #3
      dom som ja har i mitt nuvarande akvarium är förvånansvärt trevliga mot varandra, utom neontetrorna. dom kan småbråka lite då å då.
      om dom nu korsar sej så borde dom se någorlunda "normala" ut. eftersom dom är ganska lika. förrutom att hannarna hos svärdbärarna har ett svärd som inte platy har. men jag har aldrig lyckats dra upp yngel av varken guppy eller black molly.

      ???

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Jag kan nästan garantera att du förr eller senare får yngel av dina ungfödare om du har friska djur av båda könen. De är inte svåra att föda upp om du har dem i ett eget yngelakvarium.

        Mycket riktigt är det fiskar som är ganska lika (d v s nära släkt) som riskerar att korsa sig. Ynglen blir kanske inte lidande av det (möjligen mer eller mindre sterila) men risken är att man så småningom förlorar kontrollen över sina korsningar och inte längre vet vad det är för fiskar man har. Det finns redan alldeles för många onödiga korsningar på marknaden. Får du några korsningsyngel så låt dem åtminstone inte lämna ditt hem!

        Olle

        Kommentar

        • zingo_boy
          • August 2002
          • 983

          #5
          men igentligen så borde ju black molly å guppy kunna korsa sej oxå eftersom dom illhör samma släkte. men jag har aldrig hörttalas om d.

          men en sak har ja inte förståt än. JAG VILL VET HUR EN TUXEDOPLATY SER UT!!!!!!! jag vet hur alla dom andra ser ut. men inte hur den ser ut, men nu kommer d fjantigaste. jag tror att jag har en sån i mitt nuvarande akvarium.

          ???

          Kommentar

          • lina_87
            • September 2002
            • 22

            #6
            Hej!
            Kolla på: http://hem.passagen.se/mona77/ och under "färger".
            Det är en jätte bra sida! Och så är det bara om platys.

            MVH Lina

            MVH Lina

            Kommentar

            • zingo_boy
              • August 2002
              • 983

              #7
              ingen sån hade ja. nähä. men han ser inte alls ut som nån av dom där som fanns där. han är lixom gul framtill sen är han vit vid stjärtfenan och har en massa svarta fläckar på sej.

              ???

              Kommentar

              Arbetssätt...