Korsa "blå" platy med orange platy=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Ingrid
    • August 2004
    • 36

    Korsa "blå" platy med orange platy=?

    <font face="Comic Sans MS">Vilken färg får de flesta yngel om man korsar en blå platy och en röd/orange? Tänkte köpa en blå hane till min hona och är lite nyfiken i förväg på hur ynglerna kommer att bli isåfall. Någon som testat?</font id="Comic Sans MS">
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    #2
    Vet inte hur platy funkar, men när jag hade guppy så blev färgen blandad: hade en orange/svart hane & en gul hona = ynglen fick flammiga fenor i gult & orange...
    *Min Zoon*

    Kommentar

    • Tant Ingrid
      • August 2004
      • 36

      #3
      När jag hade en orange guppyhane och en ormskinnsmönstrad ljusgrön hona blev resultatet gröna, ormskinnstecknade guppys med gula fenor. Får väl se om platysarna blir blandade eller enfärgade. Isåfall skulle jag gissa på orange/röd för det verkar logiskt att det är den dominanta färgen.

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #4
        Mina platys är just orange(hona) och blå (hane). Resultatet blir tyvärr inte så revolutionerande, de yngel jag lyckats "rädda" (jag har aldrig fått ner henne i yngelkassen i tid) blir här gula med mörka kanter på fenorna. Några yngel har varit röda också, men jag var dum nog att släppa ned skalarer i samma akvarium innan de (platyynglen) var stora nog, och de röda försvann direkt. De syntes väl bäst.

        Kommentar

        • AllaFiskar
          • September 2007
          • 294

          #5
          Ursprungligen postat av Tant Ingrid
          blev resultatet gröna, ormskinnstecknade guppys med gula fenor.

          Det låter häftigt!

          Kommentar

          • pansar tetra
            • July 2011
            • 36

            #6
            jag har en blå platy hane med två oranga honor och jag har massor av yngel men ynglen blir oranga och några har svarta fenor. Så det blir inte orange och blå platy utan det blir oftas samma färg som honan.

            Kommentar

            Arbetssätt...