Hur ser man att fisken är "gravid"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Idapida
    • October 2002
    • 9

    Hur ser man att fisken är "gravid"?

    Som sagt i nåt annat forum, jag är inte en erfaren akvarist utan har haft ett akvarium i ca 6 månader. Nu undrar jag; ingen av mina fiskar har fått yngel och vad jag förstår så är det ganska vanligt att det händer iaf med black molly som jag har fyra st av. Den ena molly honan va en gång väldigt väldigt tjock, det va hon ett tag, sen över en natt va hon "normal" igen. Hade hon fått yngel kanske, fast de hade redan blivit uppätna innan jag såg själva ynglen eller äggen eller vad det nu är som kommer? Vilka arter är lätta att få yngel med? Guppy vet jag ju och black molly också har jag hört. Hur är det med scalarer? och malar? kuhliålar? Tacksam för svar!

    Förresten, är det farligt med mycket toffs alger i ett akvarium? Försöker noppa bort dom med jämna mellanrum, men de växer ju som ogräs (förvånande??!!??! hehe)Tar fiskarna skada av algerna?

    Tacksam för svar!!!
    /ida

  • Olle A
    • January 2002
    • 1660

    #2
    Hej Ida!
    Att ungfödande fiskar (t ex guppy, platy svärdbärare och molly) är gravida ser du på att de blir väldigt runda om magen. En sådan rund hona kan du flytta över till ett eget akvarium med mycket växter, där hon får gå tills ynglen är födda.

    Vill du odla äggläggande fiskar finns det en del stimfiskar som är ganska lätta. Sebrafisk, blå danio, kopparbarb och nätbarb hör till de enklare. Tetror är över lag svårare än barber, men även här finns en del lätta arter som riotetra och sorgmanteltetra. Honan behöver inte vara så väldigt rund för att sättas till lek, men ska förstås inte vara mager heller. Paret flyttas till ett eget akvarium med en del växter, bl a gärna flytväxter. På botten kan du ha lite javamossa som rommen faller ner mellan. De flesta stimfiskar äter nämligen gärna sina ägg om de kommer åt. Efter några dagar kläcks äggen. Ynglen hänger under den första tiden på växter, rutor m m. Först när de simmar fritt ska de matas med t ex artemia och micromask.

    Vill du ha fiskar som vaktar sina ägg och yngel finns det många ciklider som inte är svåra att odla. Till de allra lättaste hör pallettcikliden, som till skillnad från många andra ciklider även går att ha i sällskapsakvarier med inte alltför små fiskar. Den lägger äggen i grottor. Du kan bygga grottor av stenar eller använda t ex lerkrukor eller kokosnötskal. Det är spännande att se cikliderna vakta grottan med äggen och senare leda ynglen genom akvariet.

    Även scalaren hör till cikliderna. Har du ett par som passar ihop är det inte alltför svårt att få dem i lek i ett tillräckligt stort akvarium (över 150 liter). De leker på breda blad, t ex av svärdplantor. Tyvärr vaktar de flesta akvariestammarna inte sina ägg och yngel särskilt bra, så du får nog räkna med att föda upp ynglen på konstgjord väg.

    De flesta malar är svåra att odla, men Ancistrus och vissa pansarmalar lär vara hyfsat lätta. Jag har själv inte odlat dem, utan får hänvisa till någon med mer erfarenhet. Kuhliålens lek är ännu ett mysterium. Det har hänt att man har hittat yngel i något akvarium, men någon lyckad planerad lek känner jag inte till.

    Tofsalger är inte farliga för fiskarna, men gör att akvariet ser ovårdat ut. Är akvariet större än 100 liter kan du köpa ett stim siamensisalgätare, som gärna äter tofsalger. Se upp så du får rätt art bara: Till skillnad från sina snarlika släktingar (som ibland säljs som siamensis) har en riktig siamensis helt genomskinliga fenor, förutom att det svarta bandet går ut i stjärtfenan. Något ljust band ovanför det svarta har den inte.

    Man kan lära sig mycket om akvariehobbyn genom att läsa böcker och fråga på ett forum som detta, men det bästa och trevligaste sättet är ändå att diskutera med erfarna akvarister på möten hos någon akvarieförening. Dessutom ordnar föreningarna en hel del trevliga aktiviteter som föredrag, auktioner på växter och fiskar, utflykter till foderdammar och utställningar m m. Man behöver inte kunna något för att vara med, men lär sig snart en hel del.
    Lycka till!

    Olle

    Kommentar

    • Znuttan
      • October 2002
      • 44

      #3
      Dom lättaste fiskarna att odla är ungfödande tandkarpar (Kallas även levandefödande tandkarpar), eftersom man inte behöver göra något mer än skaffa en hona och en hane och se till att ungarna inte blir uppätna. Så klart måste man sköta fiskarna bra, men det måste man ju även om man inte vill ha ungar. Ynglen är inte mycket svårare att ta hand om än de vuxna, men om dom inte får så bra mat så kan dom bli mycket mindre än dom ska.
      Jag har själv inte odlat andra än ungfödande tandkarpar. Ett tips är att se till att ynglen har tillräckligt stort utrymme, enligt mina erfarenheter så utvecklas de snabbare och bättre då.

      *Glad*
      Marsvins- och akvarieägare

      Kommentar

      • wiktor
        • January 2010
        • 4

        #4
        hej ! jag undrar varför jag inte får yngel. jag har 2 svärd bärare, 10 st sormanteltetror, 20 st neontetror, 3 st prktbotia, 1 mal. och jag har haft dom ett bra tag nu. men dom får inga yngel nån av dom. jag funderar på att köpa 1 till svärd bärar hona !!!! men vad kan vah fel !!!!!! ???? för min kompis har okså 20 neon tetror och dom får yngel hella tiden !!!! hoppas på svar !!!!!

        Kommentar

        • Platyvän
          • January 2010
          • 2

          #5
          Gravidfläckar, kan de se väldigt olika ut?

          Två av mina platys är väldigt runda om magen. Men hur jag än anstränger mej så kan jag inte se några "gravidfläckar"på dem. Kan fläckarna skilja sej i färg beroende på vilken färg fiskarna har? Mina är; orange mussepiggplaty med ngt ljusase mage resp gul platy med svarta detaljer på fenor och svarta fläckar på kroppen.
          Jag undrar även om det kan vara så att en hane kan föredra en speciell hona och ignorera alla andra/inte vilja leka med dem. Min oranga platy följer bara efter en av mina sex honor. Är den lite knäpp?
          Vänligar Hälsningar Platyvän som just blivit engagerad akvariefantast.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av wiktor
            hej ! jag undrar varför jag inte får yngel. jag har 2 svärd bärare, 10 st sormanteltetror, 20 st neontetror, 3 st prktbotia, 1 mal. och jag har haft dom ett bra tag nu. men dom får inga yngel nån av dom. jag funderar på att köpa 1 till svärd bärar hona !!!! men vad kan vah fel !!!!!! ???? för min kompis har okså 20 neon tetror och dom får yngel hella tiden !!!! hoppas på svar !!!!!
            Du får yngel men de blir uppätna, tetrorna är (troligen/antagligen) de skyldiga!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...