platy-yngel till slut

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    platy-yngel till slut

    Jag har ju varit med och diskuterat det här med varför platy inte tycks yngla av sej. I mitt fall rör det sej om röd wagtail där inget tycktes hända och hannen aldrig svingade sitt gonopodium - i alla fall när jag såg på. Kunde de vara sterila...
    Honan var ju präktigt rund när vi åkte iväg i påskas och lite smalare när vi kom tillbaka så möjligen hade hon ynglat av sej när vi var borta.
    Sedan blev hon allt rundare igen (jag fick under tiden lyfta ut platy och blå gurami från 60 liters burken när paletterna krävde hela akvariet för sin kull).
    Så en månad efter påsk gjorde jag en födkasse av en fiskhåv. Jag köpte en långskaftad håv för en tia på en lågprisaffär. Håven hade en diameter på 25 cm och 2 mm vida maskor. Jag kortade skaftet och plattade till sidorna (den borde även kunna användas som lekkasse för romspridare). Flyttade honan till eget akvarium och väntade (hon var ju tjock) och väntade och väntade lite till. Man kan ju bli tjock av ett skrovmål också... Under tiden gjorde hannen det som kallas "belly-up" vilket minskade intresset för min del.
    Så igår började jag att fundera på att avsluta experimentet - hon var ju fortfarande ganska tjock. Men i morse var hon smal och hungrig och gjorde utfall mot de yngel som fanns utanför födkassen. Rovgirig mamma det där...
    Jag hade precis missat att lyfta ut henne i början av maj vilket stämmer med matematiken. Dräktighetstiden i hennes fall hamnar mellan 26-28 dagar beräknat på två kullar. Dvs knappt 4 veckor.

    Det här var en av de tidigare trådarna:
    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22862
    Killies is a lifetime passion
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har nu flyttat ungarna och gett dem mikro. Det blev åtminstone 25 yngel - några är bottenhoppare.

    Man ser redan att det rör sej om röda wagtail. Jag återkommer därför till min fundering om att föräldrarna kanske inte ser ynglen som platy-yngel utan som främmande yngel (eftersom de inte ser ut som vildformen). Och att det kanske skulle förklara åtminstone till viss del att ynglen blir uppätna.

    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Chicke
      • May 2004
      • 64

      #3
      Platy äter sina egna yngel...

      Kommentar

      • Bjorn
        • March 2003
        • 112

        #4
        Har läst att levendefödare som lever i strömande vatten (vet ej om platty gör det) oftare är yngelätare än de som lever i mera stillastående vattendrag.

        Logiken är väl sådan att honans egna yngel kommer driva iväg (nedströms) med strömmen och att därför alla yngel som finns där hon finns är andras ungar och därmed konkurenter till ens egna.

        Föräldrarna kan altså kanske se att det är samma arts yngel men att det ute i naturen alldrig är deras egna till skillnad från i akvariet.

        Lite flummig kanske...

        /Bjorn

        Kommentar

        • Tennessee
          • April 2004
          • 24

          #5
          hehe ... ja så kan det ju vara...
          eller så är det så att fisken kanske inte tänker så mycket mer en på sig själv.. och mat är alltid mat.. och "yngel mat" är bästa sorten mer näring kan hon ju inte få i sig...

          vet inte hur mycket dom kan tänka dom där fiskarna så jag tror att tanken som svävar mäst är "mat är alltid mat" om man ser till fåglar ... typ höns så om en kyckling dör så letar hönan efter den i ca en dag och roppar på den och har sig... om man gämför platy och hönshjärnor så tror jag faktisk hönan vinner fasten dom är dumma som spån... så inte säkert att honan kommer i håg att hon har fött yngel just.. kanske bara att "oj va smal jag är, måste äta" ;-)

          Kommentar

          • Bjorn
            • March 2003
            • 112

            #6
            Ja nu är det väl kanske inte så att de tänker speciellt sofistikerat utan det handlar mer om nedärvda instinkter som skapats under måååånga generationers evolution.

            Tror nog ändå inte att fiskarna (i sin naturliga miljö) äter upp sina egna (verkligen egna altså, inte bara samma art) i någon större utsträckning. Ett sådant anlag borde ju rätt kvickt rensas ut or arvsmassan.

            /Bjorn

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              När jag tittade runt på FishBase gällande en diskussion om könsbyte hos svärdbärare.
              Så passade jag också på att kolla upp Platyns dräktighetstid där.
              I FishBase anges 24-30 dagar.
              Så min egen beräkning överensstämmer med detta intervall.
              Men det betyder också att man bör isolera honan på nytt redan 23 dagar efter en födsel för att vara på den säkra sidan.

              http://www.fishbase.org/Reproduction/FishReproSummary.cfm?ID=3232&GenusName=Xiphophorus &SpeciesName=maculatus&fc=216&stockcode=3428

              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Men man får lov att gratulera då. Har ju följt din "förtvivlan" i några platyyngeltrådar nu.

                Så morfar... än en gång

                GRATTIS!!

                Jenny
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Tackar så mycket - efter att förmodligen kunna vara betraktad som ringrostig pga akvaristiskt uppehåll på snudd 15 år så är jag något stolt faktiskt över på tre månader hittills ynglat av Platys, Palettciklider och Pärltandkarpar (alla börjar på P - inte tänkt på det förrän nu...) men inte lyckats med... hm... kanske skulle kalla dem plå guramis så går det bättre?

                  Men det har jag redan klagat över...
                  Det går aldrig som man tänkt sej:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27102

                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Turbo
                    • April 2004
                    • 330

                    #10
                    Jag håller med bjorn angående att detta är en lång evolutions fel, men är det verkligen fel? Platy-mamman äter faktiskt upp yngel som inte gömmer sig bland växter, med andra ord dumma yngel. Om mamman skulle låta hela kullen leva i vilt tillstånd, skulle även dumma yngel få simma vidare, och då bli uppätna av andra arter. Så för att undvika att ge föda till konkurerande arter, äter honan upp de svaga själva.
                    Allt detta är ganska logiskt, eftersom de platys som en gång i tiden började äta sina egna, fick en bra och stark avkomma medan den dåliga avkomman blev uppäten och föda vilket gjorde denna fisk en bättre överlevare!
                    60 liter -personligt projekt
                    150 liter -sällskap

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=197231

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Ibland kan man ibland rationalisera så mycket att fantasin far iväg med en. Jag har personligen svårt att acceptera den teorin.

                      Jag tror mer på det jag skrev ovan - ynglen ser ju inte ut som vildformen av platy längre - och vildformen är troligen fortfarande det som finns instinktivt inskrivit i deras små hjärnor.

                      Dessutom - i gamla akvarieböcker noterades ibland att avlingsformer av framförallt platy och svärdbärare föredrog vildformen som partner vid fortplantning om de kunde välja.

                      De stackarna tror fortfarande att de är "riktiga" fiskar om ni förstår vad jag menar...

                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Kiwie
                        • December 2011
                        • 67

                        #12
                        Jag har motsatta problemet.. mina platys förökar sig för mycket.. dem blir bara fler och fler... jag vet inte vad jag gör. Lite fakta hur jag gör.
                        90 L akvarium och dem lever tillsammans med neontetror, guldtetror, rosentetror och även en reeves vattensköldpadda. Sen brukar jag ha rätt så strömt på dagen men göra s det kanppt blir någon ström alls på kvällen.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Himla gammal tråd det här - det känns lite konstigt att läsa vad man skrev för 7 1/2 år sedan. Bidrar med liten update om de "plå" guramisarna där det aldrig blev något avynglat. Platsbrist och minskande intresse får jag skylla på. Jag köpte ju Nothoägg via Aquabid under den sommaren och fastnade i killiträsket på riktigt. Den arten har jag fortfarande kvar och den är inne på sin 8:e generation.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          Arbetssätt...