limia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    limia

    Var kan man finna Limia,Kaudi och Gambusia fiskar i Sverige?

    hgl
    hgl
  • skraegget
    • February 2002
    • 157

    #2
    Tala med din lokala akvarie handlare dem kan säkert svara på det, eller om dem inte har fiskarna kanske dem kan ta in dem.
    Gambusia eller black molly (även lyrstjärts molly) som dem kallas är väl ganska vanliga och är nog inte svåra att få tag på.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej Hans,
      Släktena Gambusia eller Limia är mycket ovanliga i handeln. Vad gäller kaudi vet jag inte ens vad för fisk du menar, är det Phalloceros caudimaculatus (den brukar ju kallas kaudi). Oavsett vilket är den nog ännu ovanligare.
      Kanske kan det vara värt att kontakta Poecilia Scandinavia för att få lite tips.
      http://www.poecilia.org/
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • skraegget
        • February 2002
        • 157

        #4
        I Lidköping i VästraGötalands län vet jag att det finns gambusia. Jag var där igår och köpte 4st Scalare. Dem har en hemsida vad den heter kommer jag inte på just nu men du kan klicka dej dit från denna sidan.

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Gambusia är numera ovanlig och lyrmolly borde inte få förekomma den bastarden kan inte fortplanta sig och det normala rörelse mönstret är förstört.
          Vidare tar numera Zoobutiler i Sverige bara Ungfödande "missfoster" från Asien, manipulerade korsningar med nedsatt livslångd och svårt med fortplantning
          Tala med din lokala akvarie handlare dem kan säkert svara på det, eller om dem inte har fiskarna kanske dem kan ta in dem.
          Gambusia eller black molly (även lyrstjärts molly) som dem kallas är väl ganska vanliga och är nog inte svåra att få tag på.


          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          hgl
          hgl

          Kommentar

          • skraegget
            • February 2002
            • 157

            #6
            I den butiken i lidköping hade mollysarna fått yngel som mår bra och växer bra.Och det var inget fel på rörelse mönstret

            Kommentar

            • hansg
              • February 2002
              • 444

              #7
              Lyrmolly hanarna har alltför utdragen analfena vilket omöjliggör befruktning, de yngel du såg har säkert en "vanlig molly" som far.
              Det rörelsemönster som är förstört hos fiskar som odlats fram med långa utdragna fenor är framför allt parnings rörelsen,i det vilda skulle dessa fiskar dö ut pga sitt felaktiga beteende.
              mvh
              hans-göran
              I den butiken i lidköping hade mollysarna fått yngel som mår bra och växer bra.Och det var inget fel på rörelse mönstret


              [/quote]

              hgl
              hgl

              Kommentar

              • hansg
                • February 2002
                • 444

                #8
                Tack Kjell Kaudi är den Phalloceros caudimaculatus du nämner vanlig fisk i våra akvarier på 40-50-talet i våra akvarier,kan hållas i ouppvärmda akvarier tål temperaturer ner till 12 grader.
                Hade själv sådana runt 1950.
                Har lyckats fått fatt på en odlare ,leverans i April.
                Tack för Poecilia adressen.
                mvh
                hans-göran
                (Hej Hans,
                Släktena Gambusia eller Limia är mycket ovanliga i handeln. Vad gäller kaudi vet jag inte ens vad för fisk du menar, är det Phalloceros caudimaculatus (den brukar ju kallas kaudi). Oavsett vilket är den nog ännu ovanligare.
                Kanske kan det vara värt att kontakta Poecilia Scandinavia för att få lite tips.
                http://www.poecilia.org/
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell


                [/quote]

                hgl
                hgl

                Kommentar

                • skraegget
                  • February 2002
                  • 157

                  #9
                  Varför citerar du hela tiden. Det är väl lite onödigt, eller har du någon speciell anledning till detta.Kan inte svara på det om vad ynglena hade för far. heller inte om dem hade en alltför utdragen analfena men dem såg ok ut. Men jag är ingen expert på området så kan kanske vara så.

                  Kommentar

                  • hansg
                    • February 2002
                    • 444

                    #10
                    ledsen för svar med citat såg inte den andra svarsknappen
                    mvh
                    hans-göran

                    hgl
                    hgl

                    Kommentar

                    • skraegget
                      • February 2002
                      • 157

                      #11
                      Okej, shit happens ! Som man brukar säga.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...