Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frallan78
    • February 2021
    • 1

    Yngel

    Jag tycker det är svårt att se när mina Molly och Guppy är redo att yngla, hur länge kan jag ha dem i yngelakvariet utan att de far illa? Har idag fått ett ynka yngel, är det allt? Kommer alla samtidigt så att jag ska släppa ut mamman nu? Hon ser fortfarande havande ut, tycker jag...
    Senast redigerad av Frallan78; 03 February 2021, 18:48. Anledning: Felstavat.
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Man lär dig med tiden. De brukar vara rejält tjocka när det närmar sig och långt bak på buken brukar man se en mörk fläck där ynglen ligger packade som sillar. Ofta brukar honan dra sig undan lite på kvällen när det närmar sig. Då är det dags för yngelburen under natten, och har du timat rätt så har du yngel på morgonen. Bra med växter i buren för lugn och ro samt för stt hindra ynglen från att bli uppätna.

    Bättre att lära sig timingen och att missa en chans (kommer ju snart en ny) än att ha honan dagvis i bur. En natt är målet.

    Har du mycket mossa som får växa vid ytan i karet så behövs ingen bur. Då klarar sig flera yngel genom att gömma sig i mossan.

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      Ursprungligen postat av LoGeek
      Har du mycket mossa som får växa vid ytan i karet så behövs ingen bur. Då klarar sig flera yngel genom att gömma sig i mossan.
      Tänkte även föreslå detta.
      Har man växter som är lite täta, som javamossa och andra täta växter, så behöver man inte någon yngelbur. Speciellt om man inte har fiskar som är rovaktiga. Jag har en hel del javaormbukar och javamossa, så jag har både Praktbarber och Kopparbarber som leker i det stora akvariumet. Det dyker upp små, små fiskar emellanåt.

      Så det beror helt på hur akvariumet ser ut. Dessutom är levandfödande yngel så stora att de äter rätt stor mat, när de är nyfödda. Och har man mycket växter, så blir det ju gärna mat i javamossan och växterna.

      Så, gömställen, så kommer det att bli yngel i alla storlekar i akvariumet.
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      Arbetssätt...