Mata mer nära födsel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedolentGalaxy9
    • August 2020
    • 18

    Mata mer nära födsel?

    Jag har ett akvarium på 170 liter med mycket och många olika fiskar i det. Jag har bland annat guppys och mollys, och jag undrar om man bör mata fiskarna lite oftare när de är hög gravida och nära att föda? Så att fiskarna inte är lika hungriga, och då blir mindre chans att någon äter upp ynglen.

    Just nu matar jag sex gånger i veckan med vad jag tror är rimligt med mat (det äts upp på tre minuter). Bör jag utöka till sju gånger (och kanske pytelite större portioner) i veckan när en fisk är höggravid?
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Även om ynglen växer fort är de små ett bra tag. Att mata extra några dagar gör bara att du riskerar att störa balansen i vattnet. Vill du att ynglen ska överleva är det gömställen som gäller! Yviga växtområden och gärna gälört (https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=40) i mängder liggande på ytan, då får du en någorlunda säker "väg" för ynglen att röra sig över akvariet.

    Kommentar

    • RedolentGalaxy9
      • August 2020
      • 18

      #3
      Tack för svaret! Då kör jag mitt vanliga matschema. Jag ska försöka få tag på lite sessiflora (eller hornsäv vilket borde också funka) då.

      Kommentar

      Arbetssätt...