Mobbning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanE
    • March 2020
    • 6

    Mobbning

    Hej

    Har fyra svärdbärare, av vilka två är honor och två är hanar (ena misstogs som hona i affären) i ett 110liters och nu är ena hanen helt utmobbad av de andra, främst av den dominanta hanen. Den utsatta fisken mår ju inte så jättebra av det här, vill ibland inte äta och håller sig undan, och jag måste lösa det här på nått sätt.

    Hur ska jag göra? Vad är era erfarenheter?
    Senast redigerad av HåkanE; 13 March 2020, 17:13.
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Det bästa är nog omplacering. Affären kanske kan ta tillbaka den?

    Om du bygger mycket gömställen (växter, rötter, stenar) underlättar du för den som blir jagad. Inte bara för att gömma sig, det gör även så att den dominante inte ser honom hela tiden. Är akvariet större kan det ibland räcka.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Fler individer som aggressionerna kan spridas på? Har funkat förr för mig, i kombination med gömställen mm naturligtvis...
      vad finns det mer för fiskar i akvariet?
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • HåkanE
        • March 2020
        • 6

        #4
        Så då kan jag i princip välja på att omplacera honom (eller den dominanta?) eller att skaffa fler hanar?

        Akvariet är redan inrett med diverse stenar, rötter och växter så det finns många gömställen allt. Har två ancistrus också, men de trivs och funkar fint med resten av gänget. Skulle ju få plats med mer fiskar.

        Kommentar

        • hhduj
          • December 2018
          • 16

          #5
          Har haft det där problemet många gånger...

          Tyvärr, då du har mycket gömställen, är nog det bästa alternativet (om du har möjlighet) att omplacera hnm.
          Att skaffa fler hanar kommer inte att lösa problemet... Kanske att du möjligen skulle köpa lite fler honor dock? Det har hjälpt mina firrar förut.

          Det är vanligt att sånt här händer med just svärdbärare och levandefödare generellt. Det är tyvärr så naturen ser ut...

          Hoppas det löser sig!

          //Viktor

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Fler honor kan naturligtvis också lösa problemet, eller en hel grupp med både hanar och honor....testa med två nya par, det skulle jag gjort...
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • HåkanE
              • March 2020
              • 6

              #7
              Tack för svaren alla! Har bestämt mig för att ge bort den dominanta herren så det blir lite lugnare i karet. Men hittar jag inte nått nytt hem så blir det nog att skaffa fler och se om det blir bättre... eller värre hehe

              Kommentar

              Arbetssätt...