Enbart honor i Molly-kull??? Samt färger som ej stämmer med föräldrarna...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • godishanna
    • August 2019
    • 17

    Enbart honor i Molly-kull??? Samt färger som ej stämmer med föräldrarna...

    Har en kull gula-/silvermollys födda i november. De är ca 2,5 cm nu men det ser ut som om de är enbart honor. Vad är oddsen för det? Eller är det bara för tidigt för dem att visa kön?
    Inte blir jag klok på färgerna heller. De är övervägande gula men vissa har svarta ögon eller ett svart och ett ”vanligt” öga. Vissa har mörkgrå fläckar. Haft honan sedan september och hon gick med gula mollys då. Sedan dess är hon uppvaktad av dels min gula hane och dels min silvermollyhane. Ynglen födda i julas är mest gula/ljusgula men senaste kullen födda för två veckor sedan är svart/gula fläckiga vad jag kan se nu... Helknasigt. Kan hon sparat mjölke från ett tidigare eventuellt liv med black mollys eller kan hon själv vara en korsning som bara råkat bli helgul???
    Ska bli spännande att se bebisarna växa upp
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Låter som att könsfördelningen inte är tydlig ännu, du skriver i och för sig inte hur många yngel det handlar om, men det verkar ju otroligt om det bara skulle bli honor....
    vad det gäller färgerna är jag inte alls förvånad, mycket ligger säkert och skvalpar sedan tidigare i generna, och även honans tidigare kompisar i affären kan vara inblandade, eftersom även molly ju har förrådsbefruktning....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #3
      För en del arter spelar temperaturen roll för könsfördelningen, men vad jag vet inte för molly… Vad har du för temperatur i akvariet?

      Kommentar

      • godishanna
        • August 2019
        • 17

        #4
        Nu är det fel på forumet tror jag då bara delar av text kommer med...
        Senast redigerad av godishanna; 20 March 2020, 19:21.

        Kommentar

        • godishanna
          • August 2019
          • 17

          #5
          Provar igen.
          ca 12-13 yngel tror jag.
          23,5 grader innan men har ökat till 25 nyligen

          Kommentar

          • hhduj
            • December 2018
            • 16

            #6
            Jo, det är för tidigt för att se könsindelningen. Men det är inte omöjligt att du enbart fått honor dock.
            Färgerna brukar kunna ändras lite när de växer, men det är inte ovanligt att yngels färg är helt annorlunda mot förledarnas.
            Det kan ha med temperaturen och göra, men då du ser ut att ha en bra temperatur för molly tror jag inte det kan påverka.

            Mycket av detta grundar jag ifrån mina många platykullar, men jag tror att det är ungefär samma för båda arterna.

            //Viktor

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Vänta och se! Lycka till!
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • godishanna
                • August 2019
                • 17

                #8
                Nu så. Vid nästan 5 månaders ålder syns hanar också

                Kommentar

                • godishanna
                  • August 2019
                  • 17

                  #9
                  Säker på två, men det är mäjligen ytterligare en eller två killar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...