25L akvarium för yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nerdrger
    • January 2020
    • 2

    25L akvarium för yngel

    Hej,

    jag har precis skaffat ett 25L akvarium för platy yngel från det större akvariumet. Normal inredning med finsand i botten. Tanken är att endast ha yngel i detta (med undantag enligt nedan) så att de inte är hotade av andra fiskar, för att flytta dem när de blir stora igen. Är inte jätte-erfaren, så två frågor uppstår:

    1 Pumpen som följde med akvariumet är inte superstark (Ciano CF40 (eller 20, lite osäker på exakt vilken den är), finns det ändå risk för ynglen att sugas in i den? Insuget känns knappt av med fingret, men vill höra med mer erfarna.

    2 Finns det någon annan rolig krabat man kan ha i detta som inte hotar ynglen? Helst skulle jag ha ett par ålar som gärna gömmer sig i grottor (eller sand), alternativt annan typ av djur som inte är en "fisk." Angående ål: har bland annat läst lite om kuhliål, kan de äta yngel?

    Alla tips uppskattas. Tack på förhand!
  • Rufus
    • January 2005
    • 866

    #2
    Ett sådant litet filter till ett litet akvarium är ju tänkt till små invånare så jag tror inte det är ngt problem. Dessutom finns väl en svamp innanför som hindrar framfarten för nyfikna yngel. Akvariet är väl litet för en ål. Vilka också är köttätare, kanske de gillar yngel?
    Räkor eller ngn större snäcka kan ju bli kompisar. Amanoräkor blir inte fler. Dvärgräkor kan bli många med tiden om inte de halvvuxna ynglen lunchar på dem.
    // Annicka

    Kommentar

    • nerdrger
      • January 2020
      • 2

      #3
      Tack för tipsen! Ja tyvärr är det väl kanske så att ålen gillar yngel, sen är det ju litet som du säger. Får kolla vidare på räkor!

      Kommentar

      Arbetssätt...