Sjuk platy föder yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla Akvariefisken
    • November 2016
    • 14

    Sjuk platy föder yngel

    Hej, jag har en platyhona som är sjuk. Troligen har hon någonslags svamp-infektion, då hon har ludd på sig. Hon har varit lite skygg senaste veckan. Jag trodde såklart att det var för att hon var på väg att föda, men det visade sig som att hon också var sjuk. Nu har jag henne i ett karantäns-kar. Hon har ludd på 50% av kroppen och hon har svårt att simma. Jag tänkte att hon skulle vara död vid det här laget, men det visade sig att hon födde.

    Jag hittade 3 yngel i karantänskaret. Jag tog upp dem eftersom att jag var rädd att de skulle bli smittade. Nu är dem i en liten glassbox på kanske 250 ml, ingen syresten eller värmare. Jag har inget ytterligare karantänskar. Dock har jag en guldfiskskål som jag hade tänkt plantera växter i. Borde jag stoppa i dem i den? Den är kanske kring 1 liter och isåfall skulle jag ha en syresten däri.
    Hur ska jag göra för att ha högst chans att få dem att överleva?

  • hhduj
    • December 2018
    • 16

    #2
    Hmmm... Du borde nog iallafall inte lägga tillbaka ynglen i karet med den sjuka platyn. Jag skulle nog först lägga ynglen i guldfiskskålen (med syresten) och sedan försöka skaffa ett till akvarium med filter. Det behöver nog inte vara särskilt stort. Men med den sjuka platyn, skulle jag nog köpa något sorts medel som hjälper att få bort svampen. Det finns nog på fackhandeln.

    Hoppas det löser sig!

    //Viktor

    Kommentar

    Arbetssätt...