Platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sgp
    • November 2018
    • 10

    Platy

    Hej,
    Jag och min dotter har startat upp ett akvarium för ca 1 1/2 månad sen. Har haft otur med vita pricksjukan som gjort att vi var tvungna att starta om det. Nu verkar det gå bättre peppar peppar. Köpte 2st Platy Wagtail, en hona och en hane. Men hanen jagade honan precis hela tiden. Köpte då två honor till för att skapa en bättre balans. Men ingen skillnad tyvärr så hanen fick åka tillbaka till affären som tog emot den för att jag haft problem innan. Nu är det lugnare men den första honan står rätt ofta vid ytan och ser ut att dricka typ. Men har svårt att se att det skulle vara syrebrist då ingen annan fisk beter sig så. Vad kan det bero på? Kan man ladda upp ett klipp på beteendet och även på cirkulationen för att kunna säkerställa att det inte är syrebrist?

    känner att affären är lite trötta på mina frågor, vilket jag kan tycka år konstigt då jag bara vill göra rätt och skapa en bra miljö för fiskarna.

    tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Tycker inte det låter som syrebrist och tror inte att det är något att bry sig om.
    Hur stort är akvariet, vilken temperatur har vattnet, vilken cirkulation har du?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sgp
      • November 2018
      • 10

      #3
      Hej,
      var förbi affären ändå och visade en film på fisken och cirkulationen. Det såg bra ut sa dom och det var inte syrebrist enligt dom. Har ett 57L och ca 24-25 grader i karet. Har ett Fluval flex. Men tror fasen jag såg ett par prickar på ena fisken nu ikväll. Ger snart upp om det skulle vara vita pricksjukan igen.

      tack för svar Kjell

      Kommentar

      • Sgp
        • November 2018
        • 10

        #4

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Vita prick är en parasit och måste medicineras bort eftersom den finns kvar överallt i akvariet och filtret.
          Lättbehandlat om du är på med medicin i ett tidigt stadium.
          Att platy står vid ytan och "dricker" är ett vanligt beteende, dem snappar efter föda och ytfilm.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...