Guppys dör snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piter
    • August 2015
    • 18

    Guppys dör snabbt

    Hej,

    Vi har ett 260l akvarium där vi ofta fyller på guppys, men de dör väldigt snabbt. Speciellt hanar överlever ofta väldigt kort tid känns det som, förutom någon enstaka som har hållit i länge. Det jag funderar över är om andra fiskar har ihjäl dem. Vi ser inte att de blir jagade, men kan det ändå vara så att det blir jagade nattetid eller blir stressade utan att det märks så de dör? Tacksam för lite tankar.

    Vi har i akvariet förutom guppys också palettciklider, vinkeltetror, kilfläcksrasboror, ancistrus, pakistanbotia, siamesisk algätare. Palettcikliderna känns som teoretiska bovar i dramat men vi ser som sagt inget. Vi kan se lite trasiga fenor ibland.

    Vi har nyligen fött upp 7 st yngel ett halvår i ett separat yngelkar, där de mådde jättebra. När vi lyfte över dem till det stora akvariet så såg allt bra ut samma dag, men redan nästa dag var tre st döda.

    ​​​​​​Tack på förhand!
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Av de fiskar du räknar upp så tror jag att det är palettcikliderna eller pakistanbotia som är boven. Min erfarenhet av botian är att den äter "småfisk" som guppy. Cikliden har jag ingen erfarenhet av men jag har fått uppfattning av att de kan vara väldigt revirhävdande, framförallt vid lek.

    Kommentar

    • Piter
      • August 2015
      • 18

      #3
      Hej igen. Tack för svaret! Igår provade vi att fylla på 10 st guppys och samtidigt tog vi ut pakistanbotian och satte i ett separat litet akvarium. Nu när jag kom hem var åtminstone en guppy död (och paletterna åt på liket) och ett par andra har lite skadade fenor. Så nu känns paletterna misstänkta. Kan det vara dem utan att vi aldrig de dem attackera guppys? De håller ett revir, men bara nere vid botten på ena sidan och guppysarna ligger mest vid ytan.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Nog verkar paletterna skyldiga.....
        vill ni bli mer framgångsrika med guppy så skulle jag ta bort paletterna. Ersätt dem med någon Apistogramma om ni fortfarande vill ha ciklider.....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ställ frågan i sjukdomsforumet också, du kan ju ha en dold sjukdom som dödar dina nyintroducerade guppy....om det inte är paletternas "fel" att de dör. Jag har själv haft problem med flagatellangrepp som jag just kommit till rätta med.....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Hur kom du tillrätta med det problemet?

            Kommentar

            Arbetssätt...