Hur Länge håller förlossningen på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EmblaDockan
    • February 2018
    • 15

    Hur Länge håller förlossningen på?

    Hej,
    Jag har en Black Molly som har fått ungar av och till i två tre dagar nu. Jag undrar hur länge levandefödares förlossning brukar vara, någon med erfarenhet och kunskap inom ämnet som vet?
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Tills dess ynglen tar slut ...
    Dom kan hålla på länge, det är ju så att dom är förrådsbefruktade, alltså har honan kvar hanens mjölke inom sig och kan befruka sin rom efter hand.
    Det är en strategi för att få arten att överleva då det finns få hanar.
    Senast redigerad av Björn J.; 30 March 2018, 09:02.

    Kommentar

    • EmblaDockan
      • February 2018
      • 15

      #3
      Tack för svar! Nu har jag blivit något klokare!

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av EmblaDockan
        Tack för svar! Nu har jag blivit något klokare!
        Alltid lär man sig något. Vill minnas att även kaniner kan ha samma, eller iallafall liknande egenskap under vissa förhållanden....

        Kommentar

        • EmblaDockan
          • February 2018
          • 15

          #5
          Oh yes, och det är lika kul varje gång man lär sig något nytt!
          Syftar du på att förlossningen kan vara utdragen?

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Ursprungligen postat av EmblaDockan
            Oh yes, och det är lika kul varje gång man lär sig något nytt!
            Syftar du på att förlossningen kan vara utdragen?
            Troligtvis så blir honan befruktad hela tiden eller iallafll rätt ofta, och sparar då hanens mjölke inom sig, så länge honan är i gott skick och det finns hanar i akvariet blir det födslar. Men det tär på honan.

            Kommentar

            • EmblaDockan
              • February 2018
              • 15

              #7
              Jo det har jag förstått nu. Förlåt jag var otydlig, syftade på det där med kaninerna

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #8
                Ursprungligen postat av EmblaDockan
                Jo det har jag förstått nu. Förlåt jag var otydlig, syftade på det där med kaninerna
                Njae har aldrig haft kaniner. Något man lärde sig i skolan. I biologin, vi hade ett expriment pågående under ett läsår, men det var nog mer för att åskådliggöra det generiska arvet. Vi lät en svart och en vit kanin dela bur, och se hur avkommorn såg ut, men det fanns andra kaniner också, långhåriga, och fläckiga, hela grejen misslyckades sedan någon glömt stänga dörrarna ordentligt, så till slut visste vi inte vilka som parat sig med vilka.

                Alla ungdördande tandkarpar har denna förrådsbefruktning mer eller mindre, jag hade platyhonor som fortsatt att föda några gånger sedan de gick i ett eget akvarium.

                Kommentar

                • EmblaDockan
                  • February 2018
                  • 15

                  #9
                  ajdå då gick det esprimentet i stöpen!
                  Alla ungdördande tandkarpar har denna förrådsbefruktning mer eller mindre, jag hade platyhonor som fortsatt att föda några gånger sedan de gick i ett eget akvarium.
                  Jag och syrran märkte av detta då hon köpte 4 guppy honor.. hon hade +7 när hon kom hem.. dom hade gått i separata kar från hanarna så dom hade kanske några kvar.

                  jag visste att visa fiskar kan spara mjölke i sig men har alltid trott att alla ungarna som var redo kom samtidigt inte i omgångar under flera dagar.

                  Kommentar

                  • Björn J.
                    • November 2017
                    • 1049

                    #10
                    Ursprungligen postat av EmblaDockan
                    ajdå då gick det esprimentet i stöpen!

                    Jag och syrran märkte av detta då hon köpte 4 guppy honor.. hon hade +7 när hon kom hem.. dom hade gått i separata kar från hanarna så dom hade kanske några kvar.

                    jag visste att visa fiskar kan spara mjölke i sig men har alltid trott att alla ungarna som var redo kom samtidigt inte i omgångar under flera dagar.
                    Det är väl någon slags överlevnadstrategi, säkerligen ingen slump att det är så. Naturen är fiffigt ordnad.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...