Thai-firrar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mats08
    • January 2006
    • 121

    Thai-firrar

    Är i Thailand på semester och utanför frukost-restaurangen finns dekorativa vattenytor med urtjusiga lotusblommor och fiskar. Eftersom man bara kan se firrarna ovanifrån så kan man inte se hur fina de är, och av samma anledning kan man heller inte ta bra foton. Men kul iaf att de rätt stora vattensamlingarna (6 st 10x1 m och 2 st 10x5 m) är fulla av guppys i alla storlekar.

    (Bättre bild än så här gick inte att få på guppyna. Kameran ville inte autofokusera som jag ville. Kunde ha kört manuell fokus, men då hade den såklart flyttat på sig.)
    Senast redigerad av mats08; 20 January 2018, 17:00.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Fisken (fiskarna) är svåra att se, men lotusen är vacker
    Annars brukar jag också när jag är på semester på varmare breddgrader hålla utkik på vad som händer i vattnet - ofta är det något som dyker upp
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • maglofster
      • February 2018
      • 9

      #3
      På vissa orter i Thailand har man, framgångsrikt, fört kampanjer för att det ska vara fisk i alla vattenkärl, små gölar och dammar. Detta eftersom det gör enorm skillnad mot myggor och därmed även mot exempelvis Denguefeber. Så olika levandefödare tycker jag man ser "överallt". Riktigt trevligt och bra.

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Ursprungligen postat av maglofster
        På vissa orter i Thailand har man, framgångsrikt, fört kampanjer för att det ska vara fisk i alla vattenkärl, små gölar och dammar. Detta eftersom det gör enorm skillnad mot myggor och därmed även mot exempelvis Denguefeber. Så olika levandefödare tycker jag man ser "överallt". Riktigt trevligt och bra.
        Det borde man ta lärdom av här i vårt land också.
        Nu minns jag inte var någonstans i W-län det var, men ett par orter längs med någon älv (Dalälven kanske?) där man inte kunde vistas utomhus när mördarmyggorna anföll.
        Dottern bor i Norrtälje kommun, där hon bor är problemet likartat, där löser man det med gasol, stora svampformade gasoldrivna myggdödare finns på de flesta uteplatserna. Kanske hade Id och Elrista, eller varför inte abborre kunnat planteras in i vattendragen, kan man ju undra, om nu dom äter mygglarver?

        Kommentar

        • mats08
          • January 2006
          • 121

          #5
          Ursprungligen postat av Björn J.

          Det borde man ta lärdom av här i vårt land också.
          Nu minns jag inte var någonstans i W-län det var, men ett par orter längs med någon älv (Dalälven kanske?) där man inte kunde vistas utomhus när mördarmyggorna anföll.
          Dottern bor i Norrtälje kommun, där hon bor är problemet likartat, där löser man det med gasol, stora svampformade gasoldrivna myggdödare finns på de flesta uteplatserna. Kanske hade Id och Elrista, eller varför inte abborre kunnat planteras in i vattendragen, kan man ju undra, om nu dom äter mygglarver?
          Det är vid Nedre Dalälven som myggplågan är värst, i Österfärnebo exempelvis. I hela området tar t.o.m. staten hänsyn till problemet och har sänkt villaskatten för de boende.

          Om inte jag är helt fel ute så gillar väl myggorna att placera äggen i stillastående vatten, typ efter översvämningar. Det är det som ger de massiva problemen och då är det nog svårt att lösa problemet med fisk, oavsett sort.

          Kommentar

          • mats08
            • January 2006
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av maglofster
            På vissa orter i Thailand har man, framgångsrikt, fört kampanjer för att det ska vara fisk i alla vattenkärl, små gölar och dammar. Detta eftersom det gör enorm skillnad mot myggor och därmed även mot exempelvis Denguefeber. Så olika levandefödare tycker jag man ser "överallt". Riktigt trevligt och bra.
            Det där var ju riktigt smart och trevligt! Bra tänkt, Thailand!

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              ....bara utsatt fisk inte konkurrerar ut inhemska arter.....har hänt förr på många ställen....

              Här i sverige kan man delvis råda bot på myggproblem genom att sätta upp (och sköta om) fågelholkar, och även fladdermusholkar. Då kan man bli av med en hel del av myggproblemet.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Vid nedre dalälven har man väl använt sig av biologisk bekämpning, (nematoder?) som sprayas ut över översvämmningsområdena på våren, nematoderna(om det är sådana) äter snabbt upp mygglarverna innan de förpuppas och kläcks fram till myggor.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • mats08
                  • January 2006
                  • 121

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Vid nedre dalälven har man väl använt sig av biologisk bekämpning, (nematoder?) som sprayas ut över översvämmningsområdena på våren, nematoderna(om det är sådana) äter snabbt upp mygglarverna innan de förpuppas och kläcks fram till myggor.
                  Ja, vid nedre Dalälven har de nog varit tvungna att ta till med hårdhandskarna. Det hade nog inte ens hjälpt om man satt upp 10 holkar i vart och ett av träden där.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...