Ny guppyägare som behöver råd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fnollet
    • January 2018
    • 6

    Ny guppyägare som behöver råd

    Hej! Jag är ny på detta forum och nybliven akvarist. Jag har ett akvarium på 54 liter som jag startade upp för ett par dagar sedan. Mina ”inkörsfiskar” var 2 panda garras och 5 hanguppys (för att undvika yngel). Det visade sig dock att en av ”hanarna” är egentligen en hona och de andra 4 hanarna drev henne hårt så vi köpte till 3 honor för att underlätta för henne. Så nu har vi 8 guppys (4 hanar och 4 honor) och de verkar rätt glada vad jag kan utläsa.

    Hursomhelst, jag märkte idag att vi hade ett yngel (som försvann snabbt) och nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag vill gärna rädda mina yngel från att bli uppätna av de andra guppysarna men har inte ens en aning om vilken hona som bär yngel. Det är ett riktigt dilemma som jag försökte undvika men nu blev det så här iom att akvariumaffären gav oss en hona av misstag.

    Har någon tips på vad jag ska göra för att rädda ynglerna? Även hur ska jag veta vilken hona som bär på dessa småttisar? Jag undrar med om guppyhanar kan slåss med varandra? En av mina hanar verkar jaga de andra och ”spänna upp” sin ryggfena och stjärt som någon form av uppvisning?

    Tack på förhand!

    Vänliga hälsningar Lovisa
  • Fnollet
    • January 2018
    • 6

    #2
    Jag verkar inte kunna lägga upp bilder då formatet på dessa är för stort, men jag ska se om jag kan lyckas komprimera dem.

    Jag glömde skriva att jag läst på en hel del om guppys och hur man ser om honorna är dräktiga osv. Jag kan inte se ynglernas iris i någon av honornas mage, ingen av dem är mer ”smälfet” än de andra och endast de tre nya honorna har dräktighetsfläck i olika storlekar på magen. Har dräktighetsfläcken någon betydelse ifall de är med yngel eller ej? Dessa honor kom från ett akvarium med endast honor men kan de vara med yngel ändå? Den honan som misstagits för att vara en hane har varit lite slö och vilat på bottnen/växtblad men hon har varken dräktighetsfläck eller antydan till ynglens irisar i magen (vad jag kan se). Hon har dock levt med hanar i akvariumaffären då de misstagit henne för en hane.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Du ville inte ha yngel men är rädda för att de försvinner?
      Jag har aldrig sett att mina guppy käkar yngel.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Fnollet
        • January 2018
        • 6

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Du ville inte ha yngel men är rädda för att de försvinner?
        Jag har aldrig sett att mina guppy käkar yngel.
        Jag ville inte ha yngel eftersom akvariet är nystartat. Senare, om ett par månader, när jag har möjligheten att ge dem bättre förutsättningar kan jag mycket väl tänka mig att ha yngel. Jag menar, bakteriekulturen har inte etablerats, växterna är nyplanterade och inte direkt tillräckligt lummiga för att verka som ett yngelgömställe. Jag har dock köpt en buskig flytväxt som jag hoppas kan hjälpa lite grann i nuläget.

        Nästan överallt där jag läst står det att guppys äter sina ungar, även mammorna kan äta de nyfödda ynglerna. Jag har även läst att flera sätter sina dräktiga honor i antigen separat akvarium (vilket jag ej har möjlighet till i nuläget) eller en yngelbur där de nyfödda ynglerna kan gömma sig i bottnen så att mamman inte äter upp dem. Problemet för mig är att jag inte ens vet vilken hona som är gravid, så även om jag införskaffar en sådan box vet jag ej vilken hona jag ska sätta där. Jag har förstått att dessa yngelboxar är påfrestande för de vuxna guppysarna så jag vill inte gärna placera någon där i onödan, likväl kan jag inte gärna placera alla fyra där.

        Nu när jag har fiskar som ynglar måste jag som nybliven fiskägare även ta ansvar över de små liven även om det inte blev som jag tänkt mig eller förutsättningarna är optimala. En av anledningarna att jag inte vill ha yngel än är just för att jag inte vill att de ska bli uppätna. Jag vill i största mån försöka undvika att någon fisk far illa (yngel som vuxen) och ber därför er om råd hur jag ska göra.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av Fnollet

          Jag ville inte ha yngel eftersom akvariet är nystartat. Senare, om ett par månader, när jag har möjligheten att ge dem bättre förutsättningar kan jag mycket väl tänka mig att ha yngel. Jag menar, bakteriekulturen har inte etablerats, växterna är nyplanterade och inte direkt tillräckligt lummiga för att verka som ett yngelgömställe. Jag har dock köpt en buskig flytväxt som jag hoppas kan hjälpa lite grann i nuläget.

          Nästan överallt där jag läst står det att guppys äter sina ungar, även mammorna kan äta de nyfödda ynglerna. Jag har även läst att flera sätter sina dräktiga honor i antigen separat akvarium (vilket jag ej har möjlighet till i nuläget) eller en yngelbur där de nyfödda ynglerna kan gömma sig i bottnen så att mamman inte äter upp dem. Problemet för mig är att jag inte ens vet vilken hona som är gravid, så även om jag införskaffar en sådan box vet jag ej vilken hona jag ska sätta där. Jag har förstått att dessa yngelboxar är påfrestande för de vuxna guppysarna så jag vill inte gärna placera någon där i onödan, likväl kan jag inte gärna placera alla fyra där.

          Nu när jag har fiskar som ynglar måste jag som nybliven fiskägare även ta ansvar över de små liven även om det inte blev som jag tänkt mig eller förutsättningarna är optimala. En av anledningarna att jag inte vill ha yngel än är just för att jag inte vill att de ska bli uppätna. Jag vill i största mån försöka undvika att någon fisk far illa (yngel som vuxen) och ber därför er om råd hur jag ska göra.
          Ok, skaffa mossor eller stenrösen med sten som de vuxna fiskarna inte kommer in bland och som ynglen kan gömma sig i och få alger/hitta matrester att tugga på.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Fnollet
            • January 2018
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av flygrc

            Ok, skaffa mossor eller stenrösen med sten som de vuxna fiskarna inte kommer in bland och som ynglen kan gömma sig i och få alger/hitta matrester att tugga på.
            Tack för tipset! Det låter ju fantastiskt att det både ger dem mat och skydd det verkar inte vara det lättaste att få tag i mossa då vissa anser dem som ogräs så jag kommer nog försöka mig på att ordna upp ett stenröse i akvariet till att börja med innan jag får tag i mossa. Det kan inte vara allt för stort då mitt akvarium är bara 54 liter så hur pass små kan de indviduella stenarna vara utan att mina andra fiskar knuffar ner dem?

            Har du någon specifik mossart som du kan rekommendera? Vad jag förstår så måste de fästas med nät på stenar/rötter för att de inte ska släppa och klogga igen filtret?

            Tack för att du tagit dig tid att svara

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Så där lagom tät mossa så yngel kan simma där men inte de vuxna fiskarna.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              Arbetssätt...