Japan blue endlers vs guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JanGustavsson
    • December 2017
    • 9

    Japan blue endlers vs guppy

    vad är skillnaden mellan de två? De ser ganska lika ut
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Endlers blir ju ofta lite mindre än vanliga guppy (vildformerna av guppyna är dock också ofta något mindre)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JanGustavsson
      • December 2017
      • 9

      #3
      Hur ser man om det är rena endlers. Som inte är parade med guppy.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av JanGustavsson
        Hur ser man om det är rena endlers. Som inte är parade med guppy.
        Om det handlar om vildformer är det nog svårt att ens se skillnaden på de bägge arterna utan att lägga fiskarna under mikroskop eller att du är en duktig iktyolog.
        Vanliga odlade guppy blir dock som sagt klart större.
        Data för P. reticulata http://www.fishbase.se/physiology/Mo...a&autoctr=2094
        Data för P. wingei http://www.fishbase.se/physiology/Mo...&autoctr=13392
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Det finns olika uppfattningar om Japan blue endlers. En variant är att det är en vanlig guppy som släpptes ut i det fria i Japan och på något sätt utvecklades till dagens "Blue endler". Min personliga tro är att det är en korsning med guppy av okänt ursprung, kanske framavlad i Japan. Skiljer sig från vanliga endlers även om de flesta endlers i handeln är misstänkta idag. Det finns vildfångade stammar hos medlemmar i Poecilia och andra intresseorganisationer. På den ursprungliga fyndorten Laguna de Patos är de utrotade.

          Tobbe

          Kommentar

          Arbetssätt...