Hybrider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattguld
    • January 2014
    • 39

    Hybrider?

    Jag undrar om olika arter av levandefödare kan korsa sig sinsemellan?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja, väldigt många.
    Tillhör de samma släkte är sannolikheten mycket stor.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kattguld
      • January 2014
      • 39

      #3
      Tack för ett snabbt svar! Så då kan t.ex Platy -Xiphophorus maculatus och Svärdbärare Xiphophorus hellerii få yngel tillsammans. Likaså Guppy - Poecilia reticulata och Molly - Poecilia sphenops. Blir avkomman då fertil eller inte? Kan de få avkomma med varandra även om de inte tillhör samma släkte, t.ex Molly och Platy?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        De flesta svärdbärare och platys som finns i handeln är i själva hybridformer mellan de bägge arterna.
        Mindre risk att guppy och molly korsar sig
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kattguld
          • January 2014
          • 39

          #5
          Oj, vad intressant! Det hade jag ingen aning om!
          Ok, så samma släkte - fertila hybrider. Olika släkten - ingen avkomma. Har jag förstått det rätt då?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Kattguld
            Oj, vad intressant! Det hade jag ingen aning om!
            Ok, så samma släkte - fertila hybrider. Olika släkten - ingen avkomma. Har jag förstått det rätt då?
            Det går inte att spika en generell regel om att vissa arter korsar sig med varandra och andra inte utan man får titta på resp. art och sedan handlar det om sannolikheter.

            T.ex. en Poecilia reticulata korsar sig utan problem med en Poecilia wingei, medan det är rätt liten sannolikhet att Poecilia reticulata korsar sig med P. sphenops.

            Sedan kan i princip samtliga Malawi-ciklider (oavsett släkte) korsa sig med varandra - sedan varierar naturligtvis sannolikheten beroende av hur närbesläktade de är.

            "alla" hybrider kan också vara fertila

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kattguld
              • January 2014
              • 39

              #7
              Jag förstår! Tack så mycket för dina svar!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Har sett nå't filmklipp på vad som påstods vara en korsning mellan guppy och molly, om det stämde vet jag inte.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kattguld
                  • January 2014
                  • 39

                  #9
                  Nej det är ju det, många påstår att de har fått fram olika korsningar. Men det är ju svårt att bevisa att det är sant, även om det mycket väl kan vara så.

                  Kommentar

                  • Marten64

                    • July 2012
                    • 1020

                    #10
                    Bland regnbågar är det vanligt med hybrider, vissa varianter är namngivna och säljs.

                    /Johan
                    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...