Ciklider med ungfödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror

    • February 2007
    • 16

    Ciklider med ungfödare?

    Jag har ett 375 l med ungfödare; svärdbärare, platy och black molly.
    Till dessa skulle vilja ha ciklider, kanske 2-3 par av olika arter.
    Har ni några tips/erfarenheter av vilka centralamerikanska som skulle vara lämpligt? I den mån det finns arter som är mildare och inte ser ungfödarna som mat, eller jagar ihjäl varandra så är det vad jag är ute efter, "snälla" CA-ciklder för att komplettera ungfödarna.
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av popetoteror
    Jag har ett 375 l med ungfödare; svärdbärare, platy och black molly.
    Till dessa skulle vilja ha ciklider, kanske 2-3 par av olika arter.
    Har ni några tips/erfarenheter av vilka centralamerikanska som skulle vara lämpligt? I den mån det finns arter som är mildare och inte ser ungfödarna som mat, eller jagar ihjäl varandra så är det vad jag är ute efter, "snälla" CA-ciklder för att komplettera ungfödarna.
    Jag vet inte riktigt vilka CA-ciklider som är snälla, men om du kan tänka dig sydamerikanska ciklider så är Nyckelhålscikliderna väldigt fredliga av sig
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Rufus
      • January 2005
      • 866

      #3
      Dessa har jag fyra av i ett Sällskapskar,(350l) fungerar bra. Jag har mkt växter och gömställen. Också från Sydamerika
      // Annicka

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ciklider från centralamerika?

        Kommentar

        • popetoteror

          • February 2007
          • 16

          #5
          Tack så mycket för svaren, nu tänkte jag mig dock ett par ciklider från Centralamerika.
          Med hjälp av den förnämliga sökfunktionen på Zoopet har jag sökt fram fem ciklider (se bifogad bild) som eventuellt skulle vara tänkbara som "snälla" kamrater till mina ungfödare.
          Detta är något jag läst mig till, jag skulle vara tacksam över om någon på forumet har praktisk erfarenhet av frågan som hen kan dela med sig av.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av popetoteror
            Tack så mycket för svaren, nu tänkte jag mig dock ett par ciklider från Centralamerika.
            Med hjälp av den förnämliga sökfunktionen på Zoopet har jag sökt fram fem ciklider (se bifogad bild) som eventuellt skulle vara tänkbara som "snälla" kamrater till mina ungfödare.
            Detta är något jag läst mig till, jag skulle vara tacksam över om någon på forumet har praktisk erfarenhet av frågan som hen kan dela med sig av.
            Alla dom arterna borde funka bra med lite större levandefödare.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • badpitt
              • December 2015
              • 53

              #7
              Ursprungligen postat av popetoteror
              Tack så mycket för svaren, nu tänkte jag mig dock ett par ciklider från Centralamerika.
              Med hjälp av den förnämliga sökfunktionen på Zoopet har jag sökt fram fem ciklider (se bifogad bild) som eventuellt skulle vara tänkbara som "snälla" kamrater till mina ungfödare.
              Detta är något jag läst mig till, jag skulle vara tacksam över om någon på forumet har praktisk erfarenhet av frågan som hen kan dela med sig av.
              Eldbuk, Ellioti och Sajica är "relativt" snälla borde funka. Multispinosa är en växtätare av stora mått, den drar tom upp växterna ur sanden för att äta rötterna. Zebracikliden är den tuffaste av dem, kanske i hårdaste laget, däremot är det den mest lättlekta av de du listar.

              Kommentar

              Arbetssätt...