Hjälp/tips/råd mottages tacksamt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annak366
    • March 2006
    • 173

    Hjälp/tips/råd mottages tacksamt!

    Hejsan!

    Jag har flera allmänna frågor om sällskapsakvarium. Varför jag lägger jag tråden här under levande födare är för att jag har mestadels har guppy och platy i mitt 180 L Juwel Rio akvarium.

    Akvariet har varit igång i lite över ett år och är i bra balans och >50 % av akvariet består av växter. Gruset är svart och ca 3-5mm. Jag göder med PMDD vid behov. Vatten byte kör jag varannan vecka och ca 20-25%. Temperaturen ligger runt 25 grader (Kan variera ngn grad upp o ner). Det finns gott om gömslen och vrår i inredningen.

    Jag vill nu utöka beståndet med andra arter för att göra akvariet mer intressant.

    Invånarna är : Ett gäng platys och guppys, olika räkor, 7st, och en ancistrus. Jag har totalt sett VÄLDIGT lite fiskar på en så pass stor volym, det rör sig om max 10 vuxna individer och ca 10 mindre yngel/mindre ung fiskar. Jag skulle faktiskt behöva fler fiskar också för att höja CO2 nivåerna lite, eftersom jag har så pass mkt växter.

    Jag är ute efter ett intressant och färgglatt sällskapsakvarium där det råder FRED och alla invånare är nöjda och glada…

    1.Har noll erfarenhet av svärdbärare och molly. Anledningen till att jag ej skaffat det är för att det sägs att de är känsliga och får svampsjukdomar, samt att man måste tillsätta salt i vattnet. Stämmer det ?

    2.Salt i vattnet, varför, hur reagerar ”vattennivåerna/kemin om man börjar joxa/mixtra och tillsätta det ??

    3. Vilka andra fiskar fungerar väl med de jag har (gärna andra förslag än typ neontetror)?

    4.Har funderat på Honungsgurami eller dvärggurami, hur funkar det ?

    5. Finns det 100% fredliga ciklider?

    6. Småålar som Khuli, klarar väl inte gruset, pansarmalar likaså??

    7. Måste man ha en hona och en hane av arter eller kan man bara ha endera (alltså fattar ens fisken att den är utan/saknar motsvarande kön)??

    8. Sista frågan: Finns det överhuvudtaget någon liten fisk man kan ha tillsammans med Körsbärsräkor i ett 30L räkuppfödningsakvarium, alltså som INTE äter räkbejbisar??

    Jag välkomnar ALLA inlägg och förslag/tips/råd med tacksamhet!! Med vänlig hälsning Anna.

    PS. Jag har varit inaktiv i "akvarievärlden" i flera år tills nu...
    Senast redigerad av annak366; 31 August 2016, 21:01.
    En glad amatör vid namn Anna-Karin...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tycker du skall dela upp frågorna och istället så lägga in dom i resp. lämplig kategori.
    Dels för att väldigt få av frågorna handlar om levandefödare och då hör de inte hemma i denna kategori och dels så är de som tittar i denna kategori oftast sådana som främst är intresserade av levandefödare.
    Dels också för att du ställer så många frågor och gör man det så får man sällan svar.

    Svarar dock på fråga 1 eftersom den hör hemma i kategorin levandefödare.
    1/ Black Molly-varianter har ofta odlats i salt och då kan de behöva salt i akvarievattnet också (i alla fall till en början). Däremot är så knappast fallet för svärdbärare. Jag vet annars inte med mig att de skulle vara så speciellt känsliga - om de är det så handlar det i så fall mest om att det ibland odlas på dåliga stammar och i så fall så bör man nästa gång handla från något annat ställe.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    Arbetssätt...