Platy som bosatt sig i en urhålig sten & attackerar övriga fiskar som kommer för nära

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laseih
    • May 2016
    • 5

    Platy som bosatt sig i en urhålig sten & attackerar övriga fiskar som kommer för nära

    Hej alla!

    Har en Platy (vet inte om det är hona eller hane riktigt för kan inte se exakt eftersom hon för det mesta är i den urhåliga stenen..)

    Men hur som haver, jag införskaffade hen igår och i början så gömde hen sig mest längst bak i akvariet under växterna och kom inte fram och åt ens en gång.
    Idag införskaffade jag en ihålig sten då jag läste att Platys gillar att ha någonstans att "gömma" sig, men nu har hen bosatt sig där i och gör "utfall" mot alla andra fiskar som kommer i närhet av ingången.
    Övriga fiskar är ett gäng Platys av olika färgkombinationer, (hen har en likafärgad Platy som kompis men inte ens den låter hen komma nära)
    Samt ett gäng guppys.

    Har försökt identifiera ifall hen kanske är en hona och är på smällen, men hen är inte något vidare tjock och kan inte heller lyckas urskilja en sådan vit prick som jag läst om här på forumet..

    Är detta ett normalt beteende för en Platy? Om det nu må vara en hane eller om det nu är en hona som är på smällen..


    Har mätt vattenvärderna och de visar inte på några konstigheter..
    Håller en temperatur på ca. 24 grader, ibland går det upp till 25.
    Har tänt belysningen oftast mellan 10-22, så nästan 10 timmar om dagen..
    Har ett 54 liters kar.

    Har idag även tillsatt lite (20 ml) Easy-Life Filter Medium och det är efter att denna "lagt" sig i akvariet som hen vågade sig fram och in i stenen (Vet ju givetvis inte om det är pga Easy-Life Filter Medium preparatet eller om hen helt enkelt tog mod till sig)

    Har ni några frågor som jag ej besvarat här så ställ dem gärna!

    Tacksam för svar!



    Uppdatering:

    En god vän med lite mer kunskaper inom området till mig hade möjlighet att komma förbi och fick då utrett av honom av honom att det är en hona som är gravid.
    Hennes beteende kunde förklaras av graviditeten.

    Lyckades inte hitta någonstans hur jag tar bort en tråd jag skapat här, så vill meddela att jag inte behöver få något svar på frågan ovan!


    TACK!
    Senast redigerad av Laseih; 30 May 2016, 08:41.
Arbetssätt...