Platy frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SlöjstjärtsTösen
    • February 2016
    • 131

    Platy frågor

    Hej!
    Jag har lite problem med mina platys och lite projektfrågor jag gärna skulle vilja få svar på!

    Hur stora blir platys? Är 6cm det normala eller är det den största storleken de kan uppnå?
    Jag har köpt in platy från olika ställen och skillnaderna i storlekarna är enorma!
    I mitt akvarium går storlekarna från mindre än en neontetra till en bjässe på 6 -6,5cm (har svårt att mäta dem)
    De små är inte yngel utan har behållt den storleken sen de flyttade in (November). Har nu försökt öka hur ofta jag matar men hade problem ett tag med övermatning så är osäker på om det är problemet

    Hur gör man smidigast för att stimulera lek?
    Mina platys vill inte göra yngel! Mina fösta hanor är så pluttiga så tror inte de vågar sig på att försöka para sig med honorna och min största hane (bjässen) hänger mest borta vid pumpen och beundrar sin spegelbild istället för att bry sig om de andra. Har haft yngel i karet några ggr men det har varit då nyinköpta platys som varit gravida från start.

    Vilket temperatur ska de egentligen ha?
    Har fått så många olika bud på denna. Vissa säger minst 25 då de annars kan få problem med svamp och parasiter samtidigt som det står max 25 här på hemsidan. Vad är egentligen det bästa?

    Och sista som är ett projekt fundering: De få gångerna jag fått yngel har de inte överlevt speciellt länge i karet. Har en del gömställen men tydligen inte tillräckligt och de har fastnat i pumpen och annat strul så skulle gärna ha de separerade från de andra fiskarna. Har en födokorg men tycker honorna blir så rädda av att vara i den så jag släpper ofta ut dem ganska fort pga dåligt samvete...

    Kan man kanske göra en större födokorg utanför akvariumet med ett galler i botten som separerar ynglen ifrån honan?
    Hur skulle man i så fall inreda en sådan burk? och hur skulle man byta vatten då jag inte kommer ha en pump i denna.
    Tänkte mig att när väl ynglen är födda skulle de få flytta till en korg i det riktiga akvariumet, det här är mest att honan ska få lite större yta att simma på och kunna få lite mer gömställen tills det är dax att föda. Detta är då för jag vill separera dem men sen endå föda upp dem i det akvariumet jag har.

    Tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hur stora dom blir är svårt att ange - hur stora blir människor Dvs det varierar - men 6 cm är väl den normala ungefärliga maxstorleken.
    Kan vara lite ibland vara lite problematiskt med att hålla olika storlekar eftersom de största ofta är mest glupska och därmed får i sig det mesta av maten
    Leker gör de så småningom när de trivs och är mogna
    De är inte speciellt temperaturkänsliga.
    Förstår inte riktigt vad du menar med en födokorg utanför akvariet. Det är nog svårt att dra upp ynglen i samma akvarium, så antingen flytta ynglen till ett annat akvarium eller låt honorna föda i huvudakvariet (finns det gott om gömställen klarar sig alltid en del)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SlöjstjärtsTösen
      • February 2016
      • 131

      #3
      Tack!
      De har levt platy akvariumet i snart ett år så man kan ju tycka att de borde känna sig hemma...
      Okej, men då låter jag temperaturen ligga på det stabila 25 som det oftast är i akvariumet.

      Jo jag hade tänkt mig nått liknande det här:
      After losing 2 batches of guppy fries :cry:, I have seeked and gotten some advice from another post. http://www.aquaticquotient.com/forum/showthread.php/93628-How-to-prevent-Guppies-eating-its-young-(for-bare-tank) Then I went to google for breeding net /mop and came across this interesting diy tank divider. http://www.tropicalfishkeeping.com/diy-aquarium/diy-aquarium-tank-dividers-21866/ Using the similiar concept, I have made a horizontal divider instead. :grin: Things that I have

      Att hålla honan i tills de föder och sen flytta över henne till stora karet och lägga pluttisarna i en nätkasse i stora akvariumet.

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Hej!
        Storleken kan variera! Beroende på vad det är för sorts platy. Min syster har indianplaty och den är lite över 8 cm även om det står på Zoopets arbetsbeskrivning att den kan vara 8 cm https://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1785
        Min syster har blandade platy, och de parar sig hela tiden. Att dina inte parar sig kan kanske beror på miljön dem lever i. Med miljön menar jag vattnet, inredningen eller om du har andra invånare som kan störa dina platy. Jag tänkte mest på akvarie miljön eftersom dina yngel klarar inte sig & dör. Till skillnad om dem blir uppätna. Hur många gånger brukar du mata dina fiskar samt hur många gånger gör du vattenbyte?!
        Hur många hanar & honor har du?! Kanske bör du skaffa fler honor till dina hanar?!
        Jag rekommenderar inte alls yngelkassa för när jag hade platy innan och lagt honan i den, så stressar hon ihjäl sig och vissa dog till och med. Bäst att skaffa massa växter och gömställe.

        Som Kjell sa:
        Leker gör de så småningom när de trivs och är mogna
        De är lättlekta, man behöver inte ens tänka på det. Men det känns att det är något med ditt kar som gör att dem inte trivs så bra.

        Det karet som visas i länken är jätte bra "Tycker jag" Men hade jag varit dig, så hade jag flyttat 1 hane till det karet med 3 honor tills alla blir med yngel och föda sedan flytta tillbaka dem, eller börja flytta honorna när du ser att de skulle börja med att ha lite större mage.

        Önskar dig all lycka

        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • SlöjstjärtsTösen
          • February 2016
          • 131

          #5
          Tack för tipsen!
          Okej det där med storlek brukar variera då, men att min plutt inte blir större än såhär känns väldigt konstigt... Hon är lika stor som största hanens ryggfena... De ska enligt affärerna där jag köpt vara vanlig platy fast lite olika färger.

          De har ett litet stenrös, en stor rot, en plast rot, 7 ganska tjockbladiga växter och två stora plast växt bollar som köptes in för jag ville ha gömställen men slippa ha en jobbig växt som fastnar överallt som många mossor och liknande verkar göra. Det bor 11 platys och en mal. Ca en vecka bodde det två slöjstjärtar i karet (då med 6 platys) men de fick flytta ut av uppenbara skäl.

          Byter 50% av vattnet varannan vecka. Senaste har det blivit lite oftare då jag fick en nitrat spik då jag köpte nya fiskar och pumpen krånglade. Har då i beredningsmedel och har nyligen köpt in mer bakteriekultur som jag har i ibland för att få igång pumpen igen.

          Testar vattnet en gång i veckan för pH, NO3 NO2 och dGH. Har även tester för dKH och Cl2 men har aldrig haft problem med de värderna så nu är det sällan jag kollar de.
          Testar nu en gång per dag pga nitrattoppen då nitrat halten nu börjar bli stabilt men pH börjar gå liiite neråt.

          Matar mina fiskar 2 ggr per dag då de äter upp allt inom en minut. Ofta några flingor i tagen.

          Har svårt att se könen på pluttisarna men har jag kollat rätt har jag 8 honor (varav 2 är väldigt små) och 3 hanar (där 2 är mindre). Fångade in dem i förrgår för att kolla möjliga sjukdomar så passade på att kolla könen en extra gång då samtidigt.

          Va bra att det ser bra ut! Problemet där är mer att jag inte har tillgång till något extra filter så kan inte låta fiskarna bo där speciellt länge... Tänkte att jag kunde ta en plastbalja jag har hemma och göra ett eget galler att ha i med saker jag har att tillgå här hemma och fylla med vatten som kommer från det akvariumet jag har och kanske göra 50% vattenbyte i skålen per dag från vattnet i akvariumet. Kanske har en mindre pump hos föräldrarna jag skulle kunna använda. Tror inte sambon går med på ett helt yngelakvarium också så vi även planerar ett 300l till slöjstjärtarna så fort det går

          Kommentar

          • Bisho
            • September 2013
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
            Tack för tipsen!
            Okej det där med storlek brukar variera då, men att min plutt inte blir större än såhär känns väldigt konstigt... Hon är lika stor som största hanens ryggfena... De ska enligt affärerna där jag köpt vara vanlig platy fast lite olika färger.

            De har ett litet stenrös, en stor rot, en plast rot, 7 ganska tjockbladiga växter och två stora plast växt bollar som köptes in för jag ville ha gömställen men slippa ha en jobbig växt som fastnar överallt som många mossor och liknande verkar göra. Det bor 11 platys och en mal. Ca en vecka bodde det två slöjstjärtar i karet (då med 6 platys) men de fick flytta ut av uppenbara skäl.

            Kan du ta en bild på ditt kar?! Det blir roligare och se hur det ser ut

            Byter 50% av vattnet varannan vecka. Senaste har det blivit lite oftare då jag fick en nitrat spik då jag köpte nya fiskar och pumpen krånglade. Har då i beredningsmedel och har nyligen köpt in mer bakteriekultur som jag har i ibland för att få igång pumpen igen.

            Testar vattnet en gång i veckan för pH, NO3 NO2 och dGH. Har även tester för dKH och Cl2 men har aldrig haft problem med de värderna så nu är det sällan jag kollar de.
            Testar nu en gång per dag pga nitrattoppen då nitrat halten nu börjar bli stabilt men pH börjar gå liiite neråt.

            Matar mina fiskar 2 ggr per dag då de äter upp allt inom en minut. Ofta några flingor i tagen.
            Brukar du byta 50% av vattnet för att du hade haft lite krångel med pumpen eller är det så du brukar göra hela tiden?!
            Men varför så många tester?! Räcker det inte med pH & NO2?!
            Nitrat är väl bra att ha när man har växter, varför vill du sänka/ta bort det?! Nu menar jag nitrAt, INTE intrit.

            Har du inte tänkt dig blanda något med flingfoder?! Så det kan vara lite varierande för fiskarna

            Har svårt att se könen på pluttisarna men har jag kollat rätt har jag 8 honor (varav 2 är väldigt små) och 3 hanar (där 2 är mindre). Fångade in dem i förrgår för att kolla möjliga sjukdomar så passade på att kolla könen en extra gång då samtidigt.

            Va bra att det ser bra ut! Problemet där är mer att jag inte har tillgång till något extra filter så kan inte låta fiskarna bo där speciellt länge... Tänkte att jag kunde ta en plastbalja jag har hemma och göra ett eget galler att ha i med saker jag har att tillgå här hemma och fylla med vatten som kommer från det akvariumet jag har och kanske göra 50% vattenbyte i skålen per dag från vattnet i akvariumet. Kanske har en mindre pump hos föräldrarna jag skulle kunna använda. Tror inte sambon går med på ett helt yngelakvarium också så vi även planerar ett 300l till slöjstjärtarna så fort det går
            Hur stort är ditt kar egentligen?!
            Men varför vill du krångla till det? Det blir massa jobb och känns att fiskarna kommer inte ens trivas i baljan

            Ha lite tålamod kära vän Även om det kan vara svårt

            Mitt tanganyika akvarium
            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

            Kommentar

            • SlöjstjärtsTösen
              • February 2016
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av Bisho

              Kan du ta en bild på ditt kar?! Det blir roligare och se hur det ser ut



              Brukar du byta 50% av vattnet för att du hade haft lite krångel med pumpen eller är det så du brukar göra hela tiden?!
              Men varför så många tester?! Räcker det inte med pH & NO2?!
              Nitrat är väl bra att ha när man har växter, varför vill du sänka/ta bort det?! Nu menar jag nitrAt, INTE intrit.

              Har du inte tänkt dig blanda något med flingfoder?! Så det kan vara lite varierande för fiskarna



              Hur stort är ditt kar egentligen?!
              Men varför vill du krångla till det? Det blir massa jobb och känns att fiskarna kommer inte ens trivas i baljan

              Ha lite tålamod kära vän Även om det kan vara svårt

              Jag brukar byta 50% varannan vecka men efter pumpen krånglade så var det nästan 50% i veckan pga vattenhalterna
              Det är ett multitest med 6 olika i samma men kollar bara på de som är viktiga
              ja precis, blandar alltid ihop de där. Mina fiskar brukar även börja klia sig när Nitraten är lite för högt så brukar försöka hålla den lite ner också för säkerhets skull.

              ne, tänkte bara köra flingfoder. Har även någon malmat som även platisarna brukar äta av när jag slänger i det.

              Den lilla pumpen jag pratar om är hos mina föräldrar, inte fisk föräldrarna.
              Har 120 liter, trodde det var 110 men det visade sig vara större. Tänker att man kan sälja yngel eller ge bort till affärer om de blir för många. Eller helt enkelt sluta bry sig om att honorna är gravida.

              nu vet jag inte riktigt var du menar att jag krånglar till det, är en projekt människa så tycker pyssel är kul. Detta ska ju då vara en ersättning för födokaren och inte heller utnyttjas en så mycket längre tid än vad dessa oftast gör

              Får se om jag lyckas att quota nu också...
              Nåsa, nästan så som jag vill ha det. Nära nog

              Kommentar

              • Bisho
                • September 2013
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen


                Jag brukar byta 50% varannan vecka men efter pumpen krånglade så var det nästan 50% i veckan pga vattenhalterna
                Det är ett multitest med 6 olika i samma men kollar bara på de som är viktiga
                ja precis, blandar alltid ihop de där. Mina fiskar brukar även börja klia sig när Nitraten är lite för högt så brukar försöka hålla den lite ner också för säkerhets skull.
                Men krånglar ditt filter fortfarande?! Vad har du för filter förresten?! "Bara nyfiken"
                Att fina fiskar kliar "Tror" att det skall inte vara så stora problem. Som sagt har du växter så är det absolut inga problem

                Har 120 liter, trodde det var 110 men det visade sig vara större. Tänker att man kan sälja yngel eller ge bort till affärer om de blir för många. Eller helt enkelt sluta bry sig om att honorna är gravida.
                Har man mycket växter och gömställen så brukar många klara sig tro mig

                nu vet jag inte riktigt var du menar att jag krånglar till det, är en projekt människa så tycker pyssel är kul. Detta ska ju då vara en ersättning för födokaren och inte heller utnyttjas en så mycket längre tid än vad dessa oftast gör
                Att du är en projekt människa är något annat Men att använda en plastbalja hmm, vet inte hur det kan funka, men du kan testa och se hur det blir
                Mitt tanganyika akvarium
                https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                Kommentar

                • SlöjstjärtsTösen
                  • February 2016
                  • 131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bisho

                  Men krånglar ditt filter fortfarande?! Vad har du för filter förresten?! "Bara nyfiken"
                  Att fina fiskar kliar "Tror" att det skall inte vara så stora problem. Som sagt har du växter så är det absolut inga problem
                  Nej nje, det förra filtret gick sönder så köpte ett nytt, därav kronglet då alla nyttiga bakterier försvann.
                  Nu har dock 8 av mina 15 yngel dött de senaste tre dagarna, plockade bort ett alldeles nyss, så nu är det säkert något annat fel jag gör. Så entusiasmen för ett större yngel projekt har svalnat av rätt rejält

                  Kommentar

                  • Bisho
                    • September 2013
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen

                    Nej nje, det förra filtret gick sönder så köpte ett nytt, därav kronglet då alla nyttiga bakterier försvann.
                    Nu har dock 8 av mina 15 yngel dött de senaste tre dagarna, plockade bort ett alldeles nyss, så nu är det säkert något annat fel jag gör. Så entusiasmen för ett större yngel projekt har svalnat av rätt rejält
                    Var det länge sedan det gick sönder?!
                    Du kunde ta svampen och trycka på den så att alla bakterier som finns i svampen läggs in i vattnet igen. Vattnet kommer nog vara så skitigt men det kommer att bli klarare efter några timmar.

                    Ynglen brukar vara känsliga. Hälften som brukar överleva. Men har du testat vattnet nyligen?! Kollade du på nitriten?!
                    Hade jag varit dig så skulle jag byta vattnet och testat nitriten. Samt dragit ner matningen. Men när jag matar ynglen så krossar jag ner flingfodret ännu mindre så att ynglen kan äta bättre och får lite mat i sig, men då bör man mata mer sparsamt.

                    Du skall absolut inte sluta med dina yngel projekt Man lär dig av sina misstag och försöker undvika dem i framtiden
                    Mitt tanganyika akvarium
                    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                    Kommentar

                    • SlöjstjärtsTösen
                      • February 2016
                      • 131

                      #11
                      Nu var väldigt länge sen, vågade inte riktigt flytta svamparna pga att jag inte visste hur länge oumpen varit av så var orolig att det skulle följa med en massa skit när jag startar den. Har läst om pumpar som startat efter strömavbrott och dödat ett helt akvarium.

                      Testade vattnet igår och det såg bra ut. lyckades se ett döende yngel nu och den har samma symptom som de vuxna som dött i akvariumet. Har ingen aning om vad det kan vara och har haft ett antal fiskar som dött med samma symptom sen akvariumet startade. Har frågat på många ställen men ingen kan säga vad det är för fel.

                      Ja precis, jag maler också maten och ger dem det. Ibland tar jag bara små krafset som blir kvar i handen när jag gett de vuxna mat. De fick mat 3ggr per dag förut men har på senaste blivit 1-2 ggr per dag då jag inte är hemma så mycket. Nu är det första veckan då jag inte gjort extra vattenbyten för alla värden har sett så bra ut, ska byta vatten på fredag egentligen.

                      Kommentar

                      • Bisho
                        • September 2013
                        • 304

                        #12


                        Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen
                        Nu var väldigt länge sen, vågade inte riktigt flytta svamparna pga att jag inte visste hur länge oumpen varit av så var orolig att det skulle följa med en massa skit när jag startar den. Har läst om pumpar som startat efter strömavbrott och dödat ett helt akvarium.
                        Efter strömavbrott är inte så farligt, men efter flera dagar ja det kan stämma.

                        Testade vattnet igår och det såg bra ut. lyckades se ett döende yngel nu och den har samma symptom som de vuxna som dött i akvariumet. Har ingen aning om vad det kan vara och har haft ett antal fiskar som dött med samma symptom sen akvariumet startade. Har frågat på många ställen men ingen kan säga vad det är för fel.
                        Vad är det för symtom du pratar om?!

                        Ja precis, jag maler också maten och ger dem det. Ibland tar jag bara små krafset som blir kvar i handen när jag gett de vuxna mat. De fick mat 3ggr per dag förut men har på senaste blivit 1-2 ggr per dag då jag inte är hemma så mycket. Nu är det första veckan då jag inte gjort extra vattenbyten för alla värden har sett så bra ut, ska byta vatten på fredag egentligen.
                        När man har problem i karet så bör man oftast sänka på matningen rejält. Och med rejält så menar jag 1 gång varannan dag som max. Då är det också sparsamt. När jag fick ett problem i mitt kar så brukade jag mata 1 gång var 4:e dagen. Samt brukade jag göra vattenbyte varje dag eller varannan dag. Om det inte hjälper med vattenbyten så kommer det ändå inte skada alls.

                        När jag nämnde tidigare om att du skall mata mer för att fiskarna får chansen att bli större kan vara bra, men i ditt fall nu med ett problem i karet och massa döda ynglen så är det bättre med många vattenbyten samt mindre matning.

                        Det var jag själv tycker
                        Mitt tanganyika akvarium
                        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                        Kommentar

                        • SlöjstjärtsTösen
                          • February 2016
                          • 131

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bisho

                          Efter strömavbrott är inte så farligt, men efter flera dagar ja det kan stämma.

                          Vad är det för symtom du pratar om?!

                          När man har problem i karet så bör man oftast sänka på matningen rejält. Och med rejält så menar jag 1 gång varannan dag som max. Då är det också sparsamt. När jag fick ett problem i mitt kar så brukade jag mata 1 gång var 4:e dagen. Samt brukade jag göra vattenbyte varje dag eller varannan dag. Om det inte hjälper med vattenbyten så kommer det ändå inte skada alls.

                          När jag nämnde tidigare om att du skall mata mer för att fiskarna får chansen att bli större kan vara bra, men i ditt fall nu med ett problem i karet och massa döda ynglen så är det bättre med många vattenbyten samt mindre matning.

                          Det var jag själv tycker
                          Okej, jag har läst någonstans att det inte får vara av mer än några timmar. Det gick sönder när jag var borta en helg. så ville inte chansa

                          Symptomerna är att fiskarna ser väldigt "slitna" ut och blir väldigt magra ena dagen för att sedan dö två eller tre dagar senare. De som jag hittat vid "liv" ligger och flämtar på bottnen med riktigt böjd kropp med ena sidan upp. De ser helt stela ut. Försöker de simma virvlar de bara runt i cirklar och in i saker. Hela förloppet är över på en eller två dagar och till en början ser de bara lite "ledsna" ut men är lika pigga som de andra.
                          Sen beror det lite på fisken, den senaste som dog var en av mina fösta fiskar så jag tänkte att hon kanske började bli lite sliten pga all svamp och pumpproblem jag haft för hon såg ut så ca 4 dagar innan jag hittade henne död. De andra har kanske varit en halv dag innan de avlidit. Alla har ätit som de ska

                          Men vad hjälper de vattenbytena med om nu alla värden ser bra ut?

                          Kommentar

                          • Bisho
                            • September 2013
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av SlöjstjärtsTösen

                            Okej, jag har läst någonstans att det inte får vara av mer än några timmar. Det gick sönder när jag var borta en helg. så ville inte chansa

                            Detta kan nog stämma faktiskt

                            Symptomerna är att fiskarna ser väldigt "slitna" ut och blir väldigt magra ena dagen för att sedan dö två eller tre dagar senare. De som jag hittat vid "liv" ligger och flämtar på bottnen med riktigt böjd kropp med ena sidan upp. De ser helt stela ut. Försöker de simma virvlar de bara runt i cirklar och in i saker. Hela förloppet är över på en eller två dagar och till en början ser de bara lite "ledsna" ut men är lika pigga som de andra.
                            Sen beror det lite på fisken, den senaste som dog var en av mina fösta fiskar så jag tänkte att hon kanske började bli lite sliten pga all svamp och pumpproblem jag haft för hon såg ut så ca 4 dagar innan jag hittade henne död. De andra har kanske varit en halv dag innan de avlidit. Alla har ätit som de ska
                            Kanske min fråga nu inte har med det du skriver n och göra, men hur har du det med cirkulationen i vattnet?! Försök att ha lite mer cirkulation inom att höja fitretsstyrka. Då blir det mer syre.

                            Men vad hjälper de vattenbytena med om nu alla värden ser bra ut?
                            Även om testarna ser bra ut, så kan det finnas vissa ämne i vattnet som vi inte märker som kan vara dåliga för fiskarna. Att byta vattnet oftare minskar dessa dåliga ämnena.
                            Fiskarna äter och bajsar hela tiden, speciellt när du matar dem flera gånger per dag. Därför är det bättre "enligt mig" minska matningen och mer vattenbyte. Desto mer vattenbyte man gör, desto friskare vatten man har.

                            Hoppas att det finns någon mer erfaren kan svara på det. Jag är inte erfaren, men man lär sig av sina misstag
                            Senast redigerad av Bisho; 05 April 2016, 19:11.
                            Mitt tanganyika akvarium
                            https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                            Kommentar

                            • SlöjstjärtsTösen
                              • February 2016
                              • 131

                              #15
                              Ursprungligen postat av Bisho
                              Kanske min fråga nu inte har med det du skriver n och göra, men hur har du det med cirkulationen i vattnet?! Försök att ha lite mer cirkulation inom att höja fitretsstyrka. Då blir det mer syre.

                              Även om testarna ser bra ut, så kan det finnas vissa ämne i vattnet som vi inte märker som kan vara dåliga för fiskarna. Att byta vattnet oftare minskar dessa dåliga ämnena.
                              Fiskarna äter och bajsar hela tiden, speciellt när du matar dem flera gånger per dag. Därför är det bättre "enligt mig" minska matningen och mer vattenbyte. Desto mer vattenbyte man gör, desto friskare vatten man har.
                              Jag tror cirkulationen är ganska bra, har samma filter som kommer med akvariumet, bara ett nyköpt då. Jag tror inte jag kan ställa om filterstyrkan på något vis, tog och riktade utflödet lite mer mot ytan för några veckor sen för att öka "syre tillsättningen". Tror det drar ganska rejält då de mindre fiskarna ofta har lie kämpigt att simma i det hörnet pumpen är riktad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...