Kan Platy korsas med Molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hooligan
    • March 2016
    • 2

    Kan Platy korsas med Molly?

    Har en diskussion med akvarievänner som hävdar detta pga att dom tillhör släktet levandefödadande tandkarpar.

    Men det är ju olika familjer då platy tillhör Xiphophorus och Molly tillhör Poecilia.

    Seriösa svar önskas

    Mvh
  • Bisho
    • September 2013
    • 304

    #2
    Hej!
    Jag har hört nyligen att det kan vara möjligt att Platy & svärdbärare kan korsas, men hörde aldrig att Molly & Platy korsas.

    Men man vet aldrig ☺😊
    Mitt tanganyika akvarium
    https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

    Kommentar

    • Bisho
      • September 2013
      • 304

      #3
      Hej igen!
      Sökte snabbt på nätet och hittade detta
      Kanske kan vara intressant att läsa ☺😊
      So I have read everywhere that mollies and platies cant breed, well i had babies a while ago (before I found out that they cant breed) in my tank and
      Mitt tanganyika akvarium
      https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

      Kommentar

      • Hooligan
        • March 2016
        • 2

        #4
        Men i den länken skriver folk nej med

        För om platy och molly kan korsas,då borde alla levandefödare kunna korsas ?

        Enda jag hört är att inom samma familj som ex guppy och molly ingår kan hybrider bli av men avkomman blir steril.

        Någon med mer fakta/åsikter kring frågan ?

        Kommentar

        • Bisho
          • September 2013
          • 304

          #5
          Ursprungligen postat av Hooligan
          Men i den länken skriver folk nej med

          För om platy och molly kan korsas,då borde alla levandefödare kunna korsas ?

          Enda jag hört är att inom samma familj som ex guppy och molly ingår kan hybrider bli av men avkomman blir steril.

          Någon med mer fakta/åsikter kring frågan ?
          Och det är det som jag skrev i mitt första svar, att det hörde jag aldrig att Platy & Molly kan korsas.

          Men vetenskapen blir större och större, så vet man inte vad kommer ske i framtiden, men nu har det inte hänt vad jag vet i alla fall

          Gällande Guppy & Molly går att korsas vad jag vet, men det gjorde inte mina när jag hade Guppisar & Mollisar i samma kar. Mollisarna jagade ihjäl guppisarna till och med och några guppy blev snarare utan fenor :P
          Mitt tanganyika akvarium
          https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Hooligan
            Har en diskussion med akvarievänner som hävdar detta pga att dom tillhör släktet levandefödadande tandkarpar.

            Men det är ju olika familjer då platy tillhör Xiphophorus och Molly tillhör Poecilia.

            Seriösa svar önskas

            Mvh
            Du blandar ihop detta med släkten och familjer.
            Familjen för bägge arterna är Poeciliidae.
            Däremot så tillhör de bägge arterna olika släkten - nämligen Poecilia resp. Xiphophorus.

            Sedan till frågan om korsningar.
            Svaret är med all säkerhet - ja de kan korsas, men jag skulle tro att risken för detta inte är så stor

            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 March 2016, 21:52.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Bisho
              • September 2013
              • 304

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Du blandar ihop detta med släkten och familjer.
              Familjen för bägge arterna är Poeciliidae.
              Däremot så tillhör de bägge arterna olika släkten - nämligen Poecilia resp. Xiphophorus.

              Sedan till frågan om korsningar.
              Svaret är med all säkerhet - ja de kan korsas, men jag skulle tro att risken för detta inte är så stor

              OPS
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 March 2016, 21:53.
              Mitt tanganyika akvarium
              https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Bisho
                OPS
                Ja mycket konstigt kan hända i akvariet och det där med korsningar är inte heller logiskt. En bra utgångspunkt är att man inte skall ha udda fiskar i akvariet eller fiskar som liknar varandra.
                Men jag hade inte varit speciellt orolig för hybrider om jag hade haft platy och molly i samma akvarie
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bisho
                  • September 2013
                  • 304

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman

                  Ja mycket konstigt kan hända i akvariet och det där med korsningar är inte heller logiskt. En bra utgångspunkt är att man inte skall ha udda fiskar i akvariet eller fiskar som liknar varandra.
                  Men jag hade inte varit speciellt orolig för hybrider om jag hade haft platy och molly i samma akvarie
                  Jag hade själv haft Guppy, Platy, Molly & Svärdbärare i samma kar, men aldrig hänt mig någon korsning. Hade kanske haft otur eller kanske tur :P Tänk om man kan ha en korsning av alla de 4 arterna i en & samma fisk Kul & se
                  Mitt tanganyika akvarium
                  https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

                  Kommentar

                  Arbetssätt...