Svärdbärare - yngla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sanneakesson
    • January 2016
    • 18

    Svärdbärare - yngla

    Hej

    Jag undrar om någon kan se när det är dags för dessa att yngla. Första kullen på dessa ( sen de kom till mig ) och jag vill gärna behålla så många yngel som möjligt( därför är de placerade i yngelkar). Dock känns det lite taskigt att ha dem i den lilla behållaren och jag är rädd att de ska stressa ihjäl sig. Hur ser man när det är dags? Är det svarta på buken ygelna? Ljusnar den svarta fläcken när det är dags? För man ska väl kunna se ynglens ögon i slutet?

    Tacksam för svar.

    Med vänlig hälsning, Sanne
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det är svårt att avgöra hur lång tid det är kvar. Dock så är de rejält rundare om magen när det är dags och som du skriver kan man på slutet se ynglens ögon som svarta prickar.
    Jag tycker du skall lägga ner lite flytväxter - typ hornsärv i yngelkar. Det minskar stressen hos honan och ju mindre honan stressas desto tidigare släpper hon ynglen.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sanneakesson
      • January 2016
      • 18

      #3
      Okej tack för svar. Tips på andra bra/roliga flytväxter? Har en del skumbobyggare också nämligen.

      Med vänlig hälsning, Sanne

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Just för levandefödare passar typ hornsärv och vattenpest bättre eftersom de inte ligger på ytan (som de "äkta" flytväxterna gör)
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...