Guppy Yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Guppy Yngel

    Igår födde en guppyhona några yngel men vet inte riktigt hur många, jag märkte det först hanen simmade och jagade ett på botten och vi fick panik (första ynglen jag haft) han åt upp minst en, och vi tog fram en sån där breeding Box och fångade upp guppysarna så de inte åt upp alla, 2 honor och en hane, och la i lite stenar. Jag förstår att dom inte kan leva där så länge men ynglen är så små så det känns svårt att fånga upp dem. De låg bara på botten och vi hittade bara två, någon timme senare hittade vi 6. Det är ett 30l nanoakvarium, och filtret är avstängt för breeding boxen är ju ett litet systern för syre.

    Hur länge måste man vänta innan guppysarna kan flytta in igen utan att äta upp ungarna?

    Hur länge kan isåfall guppysarna klara sig i breeding boxen?

    Går det bra att bara lägga i några smulade flingfoder ibland till ynglingarna?

    Jag har hört att äggula är bra, kokad eller inte? Och kommer den lilla algäteren äta upp den? (Den ända andra fisken i akvariet)





    Väldigt tacksam för svar!
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    #2
    Idag kom vi på att man kunde fiska upp ynglen med muggar, så de liksom blev dragna in i muggen när man stoppade ner den i vattnet. Det var lite knepigt så vi nöjde oss med 3, sedan fiskade vi upp guppysarna och la i akvariet och småttingarna i breedingboxen. Och det verkar som att småttingarna i akvariet har klara sig hyfsat bra också.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Guppys är ju så pass produktiva så har man bara en del växter i akvarier så klarar sig alltid en del. Jag har småakvarier som rullat på med gott om guppys i som rullat på i uppåt 10 år utan att jag har behövt fylla på med nya guppys. Jag matar också bara på som vanligt med flingor och smått fryst.
      Skall man odla för att sälja kan det förstås vara vettigt att flytta på ynglen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dadosuseri123
        • September 2015
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Guppys är ju så pass produktiva så har man bara en del växter i akvarier så klarar sig alltid en del. Jag har småakvarier som rullat på med gott om guppys i som rullat på i uppåt 10 år utan att jag har behövt fylla på med nya guppys. Jag matar också bara på som vanligt med flingor och smått fryst.
        Skall man odla för att sälja kan det förstås vara vettigt att flytta på ynglen.

        Tack! Ska nos skaffa någon/några tätaväxter då, med 3 yngel överlever iallafall i breedingboxen denna kull!

        Kommentar

        Arbetssätt...