Neon-molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    Neon-molly

    Hej!
    Jag har precis köpt några stycen gula neon-molly. (tror jag de hette) Är det någon som vet något om denna art? Har försökt hitta information, men på de flesta akvariesajter finns de bara information om Blackmolly och Segelfensmolly. Är de ungefär som Blackmolly? Finns det något som skiljer dem? Har dem nämligen i hop med Blackmollysar som trivs bra i mitt akvarie..

  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Din molly är en av många hybrider som odlas fram varje år,
    det är alltså likasom blackmolly en konstgjord art som inte finns i naturen.
    Du kan också förvänta dig att den korsar sig med blackmollyn och får kostigt färgade yngel.
    De krav den har på skötsel skulle jag tro överstämmer med Blackmollyns.
    Den gula mollyn har funnits en ganska lång tid och är vacker ,jag hoppas att neon varianten inte är en art där man sprutat in ett spec. färgämne sådant förekommer i vissa odlares bisarra värld, tro det eller ej.
    Om du är intresserad av ungfödare kan du titta på föreningen POECILIAS hemsida de sysslar med vildformen av ungfödare och inte med de konstiga korsningar som säljs i butikerna.
    Däremot har en disskusion uppkommit om inte POECILIA ska ta med på sitt program de standard odlingsformer som finns, tex blackmolly,wagtailsvärdbärare etc.
    I nästa nr av föreningstidningen Poecilia-Bladet kommer en debatt om detta ,så det är rätt tidpunkt att gå med i föreningen och påverka inriktningen.
    Det är hög tid att våra ungfödare får ett forum som kan informera om arten och kanske också på sikt stoppa försäljning och köp av de konstiga korsningar som dyker upp då och då tex ballongmolly,lyr-svärdbärare mm
    Poecilias hemsida hittar du på:
    http://www.poecilia.org/
    mvh
    hans-göran



    hgl
    hgl

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Glömde tala om att det finns en mail-grupp för UNGFÖDARE inom Poecilia, där det går att ställa frågor om föreningen och om fisk kolla in på:
      http://dk.groups.yahoo.com/group/Poecilia/?yguid=51451803
      Du kan förvänta dig få svar på danska eller norska då svenska medlemmar verkar vara en utrotningshotad art :o)
      mvh
      hans-göran

      hgl
      hgl

      Kommentar

      Arbetssätt...