Levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubblan89
    • November 2002
    • 1220

    Levandefödare

    Hej!
    Kan man se på platy, guppy och andra levandefödare när de ska yngla?
    Alltså då menar jag precis innan..
    Jag har platy, molly och guppy i mitt akvarium men de andra fiskarna äter upp ynglerna... Ibland har jag tur och hittar några överlevande i pumpen.
    Mvh/ Sarah
  • Fija

    #2
    Jag har märkt att min platyhona är mer stillsam dagen innan, hon brukar yngla på natten. Jag märkte det för det gick att fotografera henne helt plötsligt. Annars tycker jag det är väldigt svårt att se, man vill ju inte ha henne i yngelburken i onödan men vad ska man göra?

    Kommentar

    • Bubblan89
      • November 2002
      • 1220

      #3
      Ja jag har en platy hona nu, jag köpte henne för några dagar sedan. Hon är jätterund just nu sitter hon i en yngelburk men hon blir jättestressad av att sitta där.
      Hon ska få sitta i den över natten så får vi se, annars kanske jag ska sätta henne i en flaj box med pump, då blir hon ju inte lika stressad. Kan honan äta upp ynglerna?

      Kommentar

      • Fija

        #4
        Ja, de äter upp ynglena. Fast har man yngelburk med sån där "sil" så ynglena trillar ner i den undre avdelningen så brukar det bli ganska många kvar.

        Kommentar

        • Punkaren
          • February 2004
          • 4

          #5
          Du kan märka att honan blir "fyrkantig" och även mörkare färgad på magen, hanarna är också väldigt intresserade av henne samt att det putar ut från hennes könsöppning. Har du ingen födkasse att sätta honorna i måste du ha mycket skydd i form av växter och små grottor så att ynglena överlever.
          Punkaren

          Kommentar

          • Znuttan
            • October 2002
            • 44

            #6
            Om du har andra honor i karet så märker du förmodligen att de börjar jaga den stackars honan som håller på att yngla eller precis ska börja. Hanarna (av samma art) jagar ju från och till hela tiden, men honorna är bara ute efter att sno åt sig ett mål mat. Om den ynglande honan får en lugn stund så brukar hon försöka gömma sig bland växter och så, och håller sig lugn. Men blir hon jagad så är det en väldig fart hit och dit...
            Marsvins- och akvarieägare

            Kommentar

            • Bubblan89
              • November 2002
              • 1220

              #7
              Hon har halt sig bland växterna hela dagen, jag hoppas att det blir några yngel i natt.
              Annars får jag nog inreda en flaj box som hon kan få yngla i.

              Jag har hört att man kan ha en strumpa för insugnings hålet i pumpen för att det inte ynglerna spolas in, spelar det någon roll vilket material det är?

              Kommentar

              • Bubblan89
                • November 2002
                • 1220

                #8
                I morse när jag tände akvarielampan såg jag att platy honan ynglat!
                Det är ca 35 yngel och jag tror att hon föder fortfarande jag har flyttat ynglerna till ett 8 liters burk. Jag ska nog ha dem i en flaj box när de blivit lite större.
                Det känns jättekul att äntligen få tag i några yngel!

                Kommentar

                • kia
                  • August 2003
                  • 366

                  #9
                  Grattis, alltid lika roligt!
                  Nybörjare, Nivå II .
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
                  "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

                  Kommentar

                  • mattemia
                    • February 2004
                    • 10

                    #10
                    Hej!
                    Grattis till yngel!! va kul, vill också ha yngel. Tror att en, eller två, platyhonor är gravida men vet också att de kan tjuvhålla yngela om de vill...
                    Hoppas alla fall...

                    Kommentar

                    • Plarsen
                      • September 2007
                      • 88

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fija
                      Ja, de äter upp ynglena. Fast har man yngelburk med sån där "sil" så ynglena trillar ner i den undre avdelningen så brukar det bli ganska många kvar.
                      Måste bara fråga, vad menar du med "sil" ? Ska snart skaffa flera levandefödare så det blir väl aktuellt snart
                      Med Vänliga Hälsningar
                      Erica

                      ~120 l - Guppy, Platy & Pansarmal ~ ~ 51 l - Dvärgkulfisk ~

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Det är nästan bara krångel med yngelkassar, det är både bättre och mindre krångel att låta honorna föda fritt istället, men då får man inte ha glupska fiskar i akvariet, och det måste vara välplanterat med växter så ynglen har gömställen den första tiden.

                        En 8 liter plastburk är INGEN bra idé, det blir ingen bra balans på vattnet i en sådan liten volym, det finns risk att ynglen dör bara för att man försöker rädda dem om man säger så. Men en flajback kan funka riktigt bra som tillfälligt yngelkar, men då med någon typ av filter, den rymmer ju faktiskt inte mer än 26 liter om jag minns rätt.

                        Lycka till.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Plarsen
                          Måste bara fråga, vad menar du med "sil" ? Ska snart skaffa flera levandefödare så det blir väl aktuellt snart
                          Det är en "yngelkasse" som går att dela av i två, med ett galler i botten så det bildas en dubbel botten. Men jag använder aldrig denna typ längre, låt dem föda fritt istället.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...