Alfaro cultratus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • P-E
    • April 2002
    • 97

    Alfaro cultratus

    Köpte några Alfaro cultratus igår. Någon med personlig erfarenhet av dessa? Det jag hitils läst tyder på att arten inte är specielt känslig, däremot lite skygg.

    Är det något specielt att tänka på, salt till exempel?

    Per-Erik
    Per-Erik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej,
    Jag har aldrig haft denna art men eftersom ingen svarar så kollade jag lite i olika böcker.
    Hane 6 cm, hona 8 cm.
    Min. akvarium 70 cm.
    Svårighetsgrad 3.
    Temp. 24-28 grader.
    Köttätare. Lämpligt foder är levandefoder (speciellt för att få dem i lekkondition) men de tar också fryst, frystorkat samt flingor.
    pH: 6.5-7.3
    I sin naturliga miljö lever de i snabbflytande vatten och därför är bra filtrering i kombination med regelbundna vattenbyten nödvändigt. Annars är risken för bakterieinfektioner stor.
    Ett lämpligt akvarium skall vara lågt och innehålla gott om växter
    En del menar att den skall hållas i artakvarium, medan andra anser att den funkar bra i ett sällskapsakvarium med t.ex. Rivulus och Priapichthtys.
    Dräktighetsperiod är 24 dygn varefter det föds 10-30st 8 mm långa yngel. Dessa är väldigt känsliga mot bakteriella infektioner. Nykläckt artemia är bra yngelfoder. De är lekmogna vid 6 månaders ålder.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Hej ,har sedan en tid Alfaron, två par i ett 275 lites akvarie tillsammans med andra ungfödare, den är helt fredlig och går även ihop med mindre fisk, mina honor är c:a 10cm hanen betydligt mindre och den är också lite kräsnar när det gäller föda men på det hela daget är det en trevlig fisk som kan rekommenderas.
      Kjells inlägg om ynglens känslighet stämmer väl, jag har endast fått ett fåtal överlevande yngel, men jag vet att andra har lyckats väl med odling.
      Jag kör med natur metoden och plockar inte ur honorna innan födseln, och har två riktiga yngelrövare i akvariet ,två par av Z.tequila.
      Lycka till med Alfaron, var har du köpt dem?
      hans-göran

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • P-E
        • April 2002
        • 97

        #4
        De är köpta i Gävle, i en butik som får vara anonym här på forumet. En lustig liten butik. De har ofta lite för mycket fisk i sina akvarium, de vet inte så mycket om fiskarna, men slår gärna upp i böcker. Det som är både kul och tråkigt är att de då och då testar att ta hem nått de aldrig sett förr. Tyvärr kan det bli arrowana eller redtail yngel, men ibland hittar man nått nytt intressant där. När jag var där i lördags, så sa expediten (ägaren?) att de hade vildfångade guppy hemma. De fanns på kontoret, men jag fick komma in och titta. Det var vanliga Endlers. Nu hade de dessutom degraderas från viltfångat till andra generation. När jag sa att det inte hade fångats Endlers på många år, eftersom fångsstället inte finns kvar, så sa dom att det fanns visst en pöl kvar iallafall. Tja, inte vet jag, kanske hade jag fel, men personligen så tror jag att de blåljög. Hursomhelst så funderade jag på att köpa den sista hanen och några honor, men bestämde mig för att satsa på Alfaron istället. När jag gått därifrån kom jag på vad som borde varit den verkliga orsaken att avstå från endlerina. Det gick ju en vanlig slöjguppy tillsamans med dem.

        Även om det här låter illa, så gillar jag den där affären, och dessutom är jag road av personalen där. Jag måste klämma in ytterligare en berättelse därifrån. När jag egentligen inte är intresserad av att köpa något och expediten kommer och frågar om jag behöver hjälp, så brukar jag fråga om de har levandefoder. Det är väl sådär en tio år sedan någon hade det hemma i de här trakterna, så jag blev förvånad när expediten sa
        -ja, det har vi.
        -Va? har ni det?
        -Ja, röda mygglarver.
        -Levande?
        Ja, frysta.
        lite försynt: -Om de är frysta, lever de då?...............


        Per-Erik
        Per-Erik

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          Kul affär :o)
          Och bra att du satsade på Alfaron.
          Endlers börjar mer och mer likna en stor bluff(nu får jag på skallen)
          Frågan är om de någonsin existerat som en vildform, om den gjort det är det verkligen en P.reticulatus variant eller....
          sedan kan man fundera över om verkligen Endler ...om den nu finns... har kommit till Sverige...
          Skeptisk är jag nog.
          Alfaron är i varje fall en äkta ALFARO!
          H-G

          hgl
          hgl

          Kommentar

          Arbetssätt...