Black Molly och bräckt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    Black Molly och bräckt vatten

    Hallå

    Jag har läst på många olika forum på andra akvariesajter om hur Black Molly bör ha bräckt vatten för att trivas bra. När jag läste informationen om Black molly på denna sida så står det att de som har odlats i Asien mycket riktigt trivs bättre i bräckt vatten, men att de odlade i Europa inte behöver bräckt vatten. Är det alltså så att om man köper black molly här i sverige så är de förmodligen odlade här, och är inte i behov av bräckt vatten???

  • Magnus Olsson
    • January 2002
    • 99

    #2
    Den akvarieaffär jag handlar av tar visst in sin fisk från Polen, hur de odlar vet jag inte. Fråga din akvariehandlare, de borde vet hur de är odlade eller så kan de ta reda på det.

    /Magnus
    /Magnus

    Kommentar

    • hansg
      • February 2002
      • 444

      #3
      Molly mår bra av en havssalt tillsats, inte salt med Jod innehåll.
      Men klarar också "sötvatten".Har en hona svårt att föda kan du tillsätta salt.Temperaturen är nästan viktigare 28-30 grader vill Black mollyn ha, 25-27 grader för övriga mollyn.
      mvh
      hans-göran
      Hallå

      Jag har läst på många olika forum på andra akvariesajter om hur Black Molly bör ha bräckt vatten för att trivas bra. När jag läste informationen om Black molly på denna sida så står det att de som har odlats i Asien mycket riktigt trivs bättre i bräckt vatten, men att de odlade i Europa inte behöver bräckt vatten. Är det alltså så att om man köper black molly här i sverige så är de förmodligen odlade här, och är inte i behov av bräckt vatten???


      [/quote]

      hgl
      hgl

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej elli,
        Jag tror nog att de flesta molly som säljs i Sverige kommer från Asien. Svenskodlade brukar vara något mindre och dyrare, men det är ju bara att fråga i affären.
        Även de svenskodlade trivs med lite salt i vattnet samt en något högre temperatur, men är inte alls så "extrema" i sina krav som de Asien-odlade.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell


        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Baf2
          • February 2008
          • 421

          #5
          Om man tillsäter salt så dör ju alla andra fiskar eller?

          Kommentar

          • Wunder
            • September 2007
            • 315

            #6
            Ursprungligen postat av Baf2
            Om man tillsäter salt så dör ju alla andra fiskar eller?
            Nej, jag har haft en hel del fisk i bräckvatten uppåt 5 ppm och det var inga som helst problem.

            Jag vågar här och nu påstå (utan vidare empirisk grund) att de flesta sötvattensakvariefiskar klarar 10 ppm utan fara.

            Kommentar

            Arbetssätt...