Svärdbärare i bräckvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annika
    • January 2002
    • 2518

    Svärdbärare i bräckvatten?

    Kan man ha Svärdbärare i bräckvatten? Jag vet att Segelfensmolly funkar men jag skulle vilja ha Grön svärdbärare.

    //Annika

  • hansg
    • February 2002
    • 444

    #2
    Nej, inte under någon längre tid,är ingen bräckvattenfisk
    h-g

    hgl
    hgl

    Kommentar

    • Annika
      • January 2002
      • 2518

      #3
      Jag undrade eftersom det står i FishBase's information att den finns i sött och bräckt vatten.
      http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=3231&genusname=Xiphophorus&s peciesname=hellerii

      //Annika

      Kommentar

      • Ola Svensson
        • June 2002
        • 1081

        #4
        Många ungfödare är bräckvattensfiskar. Segelfensmolly och spetsnosmolly (vilket ger black molly om man korsar dem) finns i saltvatten. Jag har fångat Gambusia punctata i rent saltvatten. Saltvattenspopulationer av segelfensmolly skiljer sig från sötvattenspopulationer på diverse sätt. Samma gäller säkert svärdbärare. Min gissning är ändå att de borde klara sig och även trivas i bräckt vatten. Jag skulle ändå välja en molly om jag ville ha ungfödare i bräckt eller salt vatten.

        Mvh.

        Ola
        Mvh. Ola
        Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
        Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

        Kommentar

        • hansg
          • February 2002
          • 444

          #5
          Nej, inget bräckvatten för Svärdbärare eller överhuvudtaget till Xiphophorusarten!
          I litteratur kan man läsa att svärdbärare är Hårdvattenfisk men faktum är att större delen av XIPHOPHORUS (SVÄRDBÄRARE OCH PLATY) lever i normal hårt vatten ,dock lika som med Poecilia arter färskvatten viktig, alltså täta delvatten byten ,men salt NEJ!
          hans-göran

          hgl
          hgl

          Kommentar

          • Ola Svensson
            • June 2002
            • 1081

            #6
            Ajdå. Där var visst min gissning tvärfel. Jag som trodde att jag lärde mig något nytt från FishBase. Bräckvattensmolly, Gambusia eller annan bräckvattenspoeciliid får det bli alltså eller varför inte Aplocheilichthys spilauchen.

            Mvh.

            Ola
            Mvh. Ola
            Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
            Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              Det får nog bli Segelfensmolly.

              //Annika

              Kommentar

              Arbetssätt...