Hane/hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Hane/hona?

    Hej!
    Just nu har jag 2 st väldigt fina med ensamma guppies(hane,hona)
    eftersom jag tänkte köpa lite flera så undrar jag nu om jag ska köpa hanar eller honor. jag vet att många säger att man ska ha flera honor till en hane, men i mitt fall är det hanen som är den uttsatta, som hela tiden atackeras utav honan?
    Så hur ska jag göra?
    (tycker inte att guppies är så himla lättlekta faktiskt. antingen har jag för få fiskar, eller så är de sterila eller leker hela tiden utan att jag märker det, men jag ser aldrig några yngel eller att honan är tjock, hjälp!!!!!!1

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • evisu1979
    • December 2003
    • 81

    #2
    ..ska du ha guppy för att dom é fina å titta på ska du köpa hanar
    och om du vill ha yngel,. honor.
    säger visserligen sig självt
    325l - tomt för tillfället

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      Nu tänkte jag visserligen på om man kunde hitta en kombination så att de bråkade så lite som möjligt. Förresten så tycker jag att honorna har dubbelt så fina färger, min är grå, med 2 svarta fläckar på sidorna. Stjärtfenan har 2 st stora och avgränsade fläckar med orange-rött (ljust) och en neonblått...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • sunze
        • January 2004
        • 1

        #4
        kjøp like mange hunner som hanner du! De er fine fisker de guppyene!

        Kommentar

        • hannapanna
          • January 2004
          • 50

          #5
          Men vad menar du med att du inte tycker att guppies är lättlekta...? Du skriver ju i din signatur/beskrivning av akvarier att dina guppies är på smällen hela tiden? Hur ska du ha det?

          Kommentar

          • Fiskenörd
            • January 2004
            • 30

            #6
            Ja du malawi´n.... du får nog antingen köpa dig en ny hane (om du tror att den e steril), ellr så får du allt köpa dig en till hona.. jag har själv två vackra honor o en "galenpoornisse" som hela tiden vill para sig.. mina honor e på smällen jämt och ständigt ... kan inte hjälpa att min hanne e så sexy för dem :P
            azad saleh

            Kommentar

            • oliver_persson
              • September 2009
              • 14

              #7
              För 6 månader sen köpte jag 5 guppy (varav 2 honor) och de får aldrig nog av att leka.Just nu har vi 20-30 guppyyngel!!!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av malawi´n
                Hej!
                Just nu har jag 2 st väldigt fina med ensamma guppies(hane,hona)
                eftersom jag tänkte köpa lite flera så undrar jag nu om jag ska köpa hanar eller honor. jag vet att många säger att man ska ha flera honor till en hane, men i mitt fall är det hanen som är den uttsatta, som hela tiden atackeras utav honan?
                Så hur ska jag göra?
                (tycker inte att guppies är så himla lättlekta faktiskt. antingen har jag för få fiskar, eller så är de sterila eller leker hela tiden utan att jag märker det, men jag ser aldrig några yngel eller att honan är tjock, hjälp!!!!!!1

                Mvh Malawi´n
                Det troligaste är att du får yngel, men att dessa blir uppätna, vilket är vanligt när det gäller odlingsformerna av guppy. Testa med att skaffa mer växter så ynglen kan gömma sig bättre den första tiden efter födseln. Du skriver ingenting om övriga akvarieinvånare heller, är det någon av dessa som kan ha ätit upp ynglen(?), för sterila guppy är MYCKET ovanligt....

                Större grupper blir oftast lugnare totalt sett, köp till ett gäng, kanske 3 par (6 stycken) till så skall du få se ett helt annat beteende! OM akvariet är stort nog vill säga....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...