Dalmatinermolly...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    Dalmatinermolly...

    Har nyligen införskaffat fyra dalmatinermolly och har aldrig tidigare provat på dom. Köpte som sagt fyra, men två är redan döda (efter ca en vecka)... Någon som vet om dessa är svåra att ha eller är det bara jag som haft otur?! Dom två (först en hane sen en hona) döda började med att bli lite "stela" i sin simmning och tillslut kunde dom inte simma alls. Nu har även en hane till börjat "stelna" så jag får väl se hur det går... Ingen av de andra arterna i akvariet har uppvisat några som helst symptom!! Tacksam om det finns någon som vet!!!
    Mina åsikter är just bara åsikter...
  • kia
    • August 2003
    • 366

    #2
    Om mollyn var import från Asien så är de känsliga! De har fötts upp i stora dammar med salt i. Det är inte omöjligt att de försvagats om du själv inte haft salt i akvariet.

    Lycka till med de två kvarvarande!
    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

    Kommentar

    • Wedquinna
      • May 2003
      • 88

      #3
      Ytterligare en är nu död...
      Kia: Det är ingen asien-import, alla mina fiskar är födda i europa (dom flesta sverige). Har inget salt i mina akvarium, aldrig behövts, men kanske behöver dom det?... Tack för svaret iaf!

      Tror att det handlar om någon sjukdom då alla visat samma symptom. När dom blivit stela simmar dom lodrätt, ser ut som om dom "hänger" i vattnet..
      Mina åsikter är just bara åsikter...

      Kommentar

      • emmelie87
        • December 2010
        • 33

        #4
        Jag köpte 5 Dalmatinermolly idag och jag blev tillsagd att hälla i salt i vattnet för just arten Molly behöver lite salt i vattnet.
        Det fanns en burk med salt som heter "Tropical, Sanital" med Aloe Vera.
        Det räckte med en matsked och när man gjorde delvattenbyte så skulle man bara hälla i hälften för de förra saltet finns ju fortf kvar.
        Saltet är ingen fara för de övriga fiskarna heller utan egentligen bara bra med lite salt i vattnet.

        Testa att köpa salt å häll i, så hoppas ja att dina Mollysar mår bättre sen =)

        Kommentar

        Arbetssätt...