Hur är hon gravid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sune
    • May 2003
    • 137

    Hur är hon gravid?

    Har en guppyhona i mitt akvarium och hon har börjat att se gravid ut, hur det nu kan komma sig? Hade ett litet yngelhane som avled för några veckor sedan. Och är inte äns 100% säker på att det var en hane.

    Kan hon vara skengravid? Eller har min Regnbågsmolly hane varit framme? Han är ju ganska pilsk av sig, fast jag kan inte tro det själv. Blandar olika arter sig med varandra?

    Det här ska ialla fall bli väldigt intressant att få se resultatet, hur det nu än är.
    MVH

    Susanne
  • Quartex
    • November 2003
    • 539

    #2
    Vet ej om det är möjligt för de två att korsa sig, tror det ej, men guppy honan är dräktig 3-4 veckor efter det att de lekt, så det kanske inte alls är omöjligt att det var en hane du hade och han gjorde sin pilkt innan han gick vidare.....

    Mvh Jesper
    To boldly go where no fish gone before!

    Kommentar

    • darkside
      • November 2003
      • 165

      #3
      Har dessutom för mig att guppy kan "spara" hanens spermiepaket i kroppen, o sen bli gravid när hon känner att tiden är rätt.

      Kommentar

      • panzerkat
        • November 2003
        • 170

        #4
        stämmer bra att dom kan spara. i flera månader dessutom.
        black ghost, afrikansk pilnäbb, pictus, nättetror, sista återstående guppyn, ancistrus.

        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Både guppy och andra ungfödare kan lagra sperma för flera kullar. Jag har en ensam platyhona som har fått yngel flera gånger utan att någon hane har funnits i närheten på flera månader.

          Olle

          Kommentar

          • sune
            • May 2003
            • 137

            #6
            Får hoppas att hon har sparat sperma då eftersom den som avled var en av hennes egna barn ... usch det hade ju varit incest ju ...
            MVH

            Susanne

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Sperma??? Skall man vara riktigt rätt på det så är det mjölke hon sparar.
              mVH
              magnus
              min zoon

              Kommentar

              • sune
                • May 2003
                • 137

                #8
                Mjölke eller sperma .... vad vet jag ... ... så mycket kan jag inte om fiskar, men jag lär mig nu ....
                MVH

                Susanne

                Kommentar

                • Helena S.
                  • March 2003
                  • 280

                  #9
                  Mjölke kommer från gonopodium, sperma från.. snoppar. Dagens sexualkunskap! (vad det är för skillnad vet jag däremot inte.. nån som vill förklara vidare?)
                  -Helena S.

                  Kommentar

                  • sune
                    • May 2003
                    • 137

                    #10
                    Jag tar gärna emot sexualundervisning när det gäller fisk ...
                    MVH

                    Susanne

                    Kommentar

                    • Linnet_90
                      • March 2003
                      • 126

                      #11
                      <font color="purple">Antagligen är hon "gravid". Min svärdbärarhona föder massa yngel fast han är död sedan ca 2 månader tillbaka.</font id="purple">

                      <font color="green">Kram</font id="green"> <font color="red">Linnéa</font id="red">
                      Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

                      Kommentar

                      • Linn_guppy
                        • December 2008
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av sune
                        Har en guppyhona i mitt akvarium och hon har börjat att se gravid ut, hur det nu kan komma sig? Hade ett litet yngelhane som avled för några veckor sedan. Och är inte äns 100% säker på att det var en hane.

                        Kan hon vara skengravid? Eller har min Regnbågsmolly hane varit framme? Han är ju ganska pilsk av sig, fast jag kan inte tro det själv. Blandar olika arter sig med varandra?

                        Det här ska ialla fall bli väldigt intressant att få se resultatet, hur det nu än är.

                        hej skulle bara vilja veta vad skengravid är någom som kan det svara snälla?

                        Kommentar

                        • Linn_guppy
                          • December 2008
                          • 57

                          #13
                          vad är skengarvid? är ny med fiskar och sånt :P

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Det är när någon tror att dom är gravid utan att vara det, och det kan hända alla djur och människor, man utvecklar symtom på att vara gravid typ att man svullnar, brösten börjar läcka(på typ hundar eller människor) att man går upp i vikt osv.
                            Fisken utvecklar väll symtom genom att svullna upp.
                            Senast redigerad av solis; 31 December 2008, 17:11.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Linn_guppy
                              • December 2008
                              • 57

                              #15
                              tack så hemskt mycket :P

                              Kommentar

                              Arbetssätt...