Hur fort växer platy yngel??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    Hur fort växer platy yngel??

    Hej!!

    Min wagtailplaty hona har nu ynglat av sig... ha fått nånstans mellan 10 - 15 överlevande yngel (mamma hade lite kalas oxå) Jag har dessa i ett 15 liters yngelakvarium med pump o lyse.. har inrett det med sten o växter pga att det står i vardagsrummet. har även en liten ancistrus idet.. det jag undrar är... hur fort växer de?? när kan man se vad som är hanar o honor... har ingen värmare i karet utan det e rumstempererat ca 20-22 grader.
    finns det något speciellt man bör göra för att öka deras chans till överlevnad...
    Har även en guppy som väntar på att föda... kan man ha dessa båda sorter i samma yngelakvarium??

    Mvh M
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Linn.c
    • July 2003
    • 128

    #2
    Hej,
    De växer väldigt sakta. I alla fall mina. Det är fortfarande väldigt små efter 2 månader, men kan i alla fall simma fritt med de andra fiskarna utan att bli mat. Och det går att se om de hanar eller honor.

    Hälsningar Linn
    Besök gärna min zoon:

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=144349

    Kommentar

    • Stollig
      • September 2003
      • 37

      #3
      Hur snabbt de växer beror på vad du matar med, om du matar med levandefoder går det snabbare än med torrfoder tex.

      Kommentar

      • Fija

        #4
        Växer de fortare med mygglarver än med torrfoder? Alltså frysta mygglarver (är ju ingen _levande_ föda)

        Kommentar

        • Ada
          • November 2003
          • 30

          #5
          jag har mitt guppyyngel med mina platyyngel-funkar bra!!
          platys, guppys, gurami, koppartetror, ancistrus

          Kommentar

          • Black Molly
            • December 2003
            • 12

            #6
            Hej M
            Du måste flytta ynglen till ett större akvarium!!!! Och bara yngel i det!!! Efter 3-6 månader kan du se könen
            MVH Josef

            Kommentar

            • Alva
              • May 2003
              • 434

              #7
              jag har mina platy-yngel i ett 16l och det funkar bra, om man byter vatten ofta. ett tips är att ha ampullariasnäckor i karet, dom äter upp foderresterdet dröjer ett tag innan dom blir stora, men dom växer snabbare än många andra fiskyngel. Fija:
              så små yngel kan inte ta mygglarver, men kanske cyclops.
              <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

              Kommentar

              • Sannstrom
                • August 2007
                • 211

                #8
                15 l går jättebra, det finns ju yngelburar också som är typ 5l. Men dom växer fortare med störreakvarium, ofta vattenbyten, mata lite men flera ggr om dan.

                Mina har inte växt så fort, dom är 9v och 1 cm, men dom äter på frysta röda mygg. som bara den!

                Man kan se könsskillnaden på analfenan, d.v.s fenan som finns frecis framför "bajshålet".
                Hanar har en liten, typ lite spetsigare och honan har en stor. Kolla på dina vuxna så förstår du nog vad jag menar

                Lycka till.!
                70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sannstrom
                  15 l går jättebra, det finns ju yngelburar också som är typ 5l. Men dom växer fortare med störreakvarium, ofta vattenbyten, mata lite men flera ggr om dan.

                  Mina har inte växt så fort, dom är 9v och 1 cm, men dom äter på frysta röda mygg. som bara den!

                  Man kan se könsskillnaden på analfenan, d.v.s fenan som finns frecis framför "bajshålet".
                  Hanar har en liten, typ lite spetsigare och honan har en stor. Kolla på dina vuxna så förstår du nog vad jag menar

                  Lycka till.!
                  Hoppas att fiskarna har växt färdigt nu, eftersom tråden är över 4 år gammal!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Sannstrom
                    • August 2007
                    • 211

                    #10
                    oj då, hehe.
                    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                    Kommentar

                    • Julia och Bosse
                      • March 2020
                      • 9

                      #11
                      Först växer de fort! blir fort 1 cm så släpp ut de när de är kanske 1 cm i karet med de vuxna! Sen växer de trögt men mata de tillräckligt sågår det nog bra

                      Kommentar

                      Arbetssätt...