Lite spökligt faktiskt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Lite spökligt faktiskt...

    För ett tag sen så simmar VF Xiphophorus montezumae i ett av mina kar. Jag fick sära på hanar (som jag inte besällt) och flytta till annat kar. Så då finns bara en hane + fem honor kvar i svärdbärarekaret.
    Tyckte redan från början, att det var konstigt att hanen jagade en av dom större honorna - inte på ett så där lekfullt sätt, utan mer som med lite "hat" i blicken

    Idag har jag suttit länge och betraktat detta kar och ser att denna hona, som jagas "hej vilt" av hanen börjar att få ett svärd samt att "hon" (vägrar skriva hen) börjar att få hanens vackra blå färg. Inte nog med det så är den nog gravid också .
    Har förstås googlat, men har inte fått så mycket kläm på om vad som händer och sker.
    Är jag helt snurrig, eller är det någon här som har varit med om något liknande.
    Skickar en bild på hon/han med det begynnande svärdet.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Ja svärdbärare kan som jag förstått byta kön. Och det är som det som händer hos dig, honor blir helt plötsligt hanar.
    Men av det jag har kunnat läsa mig till så är det mest troligt att det är sent utvecklade hanar

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Ja svärdbärare kan som jag förstått byta kön. Och det är som det som händer hos dig, honor blir helt plötsligt hanar.
      Men av det jag har kunnat läsa mig till så är det mest troligt att det är sent utvecklade hanar
      Ja hanar i regel brukar ju var sent utvecklade ... .
      Det är bara så otroligt konstigt och ofattbart stimulerande att se vad som händer i ens kar . Jag får nog flytta den ändå till regnbågskaret, tror att den får det lugnare där trots en mindre hane (har för få kar just nu).

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #4
        Ursprungligen postat av Inger H
        Ja hanar i regel brukar ju var sent utvecklade ... .

        //Inger
        Mycket möjligt! Hahaha

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Vissa män blir kvinnor

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Vissa män blir kvinnor
            Eller kärringar. 😉

            Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            Arbetssätt...