Blir galen på mina platys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ApAd
    • June 2013
    • 74

    Blir galen på mina platys!

    Hej! Nu är jag åter här igen med mina små platys.

    Alla värden är nu stabila och alla fiskar verkar hyfsat välmående (har en sjukling jag försöker få ordning på)
    Den senaste veckan däremot har alla mina honor blivit rejält runda om magen och har spänt väntat på att det ska krylla av yngel i karet. Har 2st finbladiga växter som ynglen ska kunna gömma sig i som täcker halva bakrutan och har även i frustration gjort en yngelmopp som jag slängt i.

    Har fått yngel 3 ggr den senaste veckan och varje gång har jag kämpat i kanske minst en halvtimme med att få tag i någon som jag kan rädda och lägga i yngelkorgen men har varit hopplöst att få tag i de där sandkornen så har släppt det och tänker att de an gömma sig bland alla växter i akvariumet men ha verkligen ingen tur!
    De gångerna jag sett ett yngel har även de vuxna fiskarna gjort det och ätit upp ynglet framför mina ögon. Har försökt hålla koll på dem och se vilken av honorna som ynglat men alla är precis lika runda som innan, kan de välja att yngla lite i taget? Har ibland lagt över en hona i yngelkorgen där det även där ligger en yngelmopp. En gång smet hon ur en andra gång lyckades min cassanova till hanfisk hoppa över i korgen och när jag upptäckte det var inte honan så nöjd utan gömde sig i en timme efter att jag släppt ut dem.

    Någon som har tips på vad jag bör göra? Kan jag försöka skydda mina yngel genom att stoppa i något mer än yngelmoppen? Har kollat på yngelfällor då de uppenbarligen inte klarar sig i akvariumet men förstår inte hur jag ska locka ner dem i den...
    Tackam för hjälp.
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Jag har alltid låtit mina föda direkt i karet. Alltid överlevt några per kull. Tror jag Mkt skydd överlag. Märker nu i svärdbärarkaret då jag plockat ur två rötter av typ fem att det överlever färre yngel. Och jag tycker mig märka att de vuxna ledsnar på yngel då de blir vana och slutar äta dem. Låter som du behöver ännu mer skydd. Låt en hel drös växter ex hornsärv eller vattenpelare ligga på ytan löst o flyta. Yngel föredrar att gömma sig vid ytan i flytväxter.

    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

    Kommentar

    Arbetssätt...