Molly Fisk vilar på botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xzapper
    • September 2015
    • 9

    Molly Fisk vilar på botten

    Hej,

    detta är första gången som jag använder mig på forum överhuvudtaget.
    Men gör detta för min fisk skull i och med att det finns säkert någon som kan svara på min fråga.

    jag har haft mina fiskar i 2månader och alla är lika pigga som första dagen men förutom en av dem som verkar ha lugnat ner sig ordentligt och vilar och flyter precis ovanför gruset. Hon verkar lite mer skyggare nu än tidigare. Hon ser lite rundare ut även än tidigare. Hon äter tillsammans med dem andra fiskarna när det är mat dags (1gång per dag). Oftast så ligger hon på botten under pumpen på en och samma hörn. 3dje dagen nu i skrivandes stund.

    Är detta ett tecken på graviditet? Eller är det något helt annat?

    Har mellan 3-4 cm grus.
    massor av växter.
    2 alg ätande malar.
    3 glasmalar
    2 guppy
    5 mollys
    60liters tank med pump och doppvärmare.
    27graderr temperatur.
    Senast redigerad av Xzapper; 23 September 2015, 22:41.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Lite sent svar, hur går det för henne? Har du möjlighet att lägga upp en bild/filmsnutt? Alltid svårt att ge svar på sådana här frågor (tycker jag), men att se fisken kan hjälpa att utesluta lite i alla fall.
    Om inte, hur ser fjällen ut (utstående/som vanligt)?
    Har inte märkt att mina molly drar sig undan sådär vid graviditet, och när det hållt på såpass länge skulle jag också bli misstänksam.
    Hur ofta byter du vatten? Salt i vattnet kan hjälpa mollyna, men lite osäker på hur glasmalarna skulle reagera (har nämligen försökt mig på saltbad ett par ggr när glasmalar betett sig konstigt/hängigt, vilket de inte reagerade bra på alls, men det skulle ju kunna vara andra orsaker än just saltet, därav osäker).
    Eller har du sett att hon blir jagad, att hon kanske gömmer sig?

    Sen är 60L lite i minsta laget för både mollyna och speciellt glasmalarna, och de senare trivs även bäst om de får vara i ett större stim, så du vet
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Xzapper,välkommen till Zoopet

      Kommentar

      • Xzapper
        • September 2015
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Rebah
        Lite sent svar, hur går det för henne? Har du möjlighet att lägga upp en bild/filmsnutt? Alltid svårt att ge svar på sådana här frågor (tycker jag), men att se fisken kan hjälpa att utesluta lite i alla fall.
        Om inte, hur ser fjällen ut (utstående/som vanligt)?
        Har inte märkt att mina molly drar sig undan sådär vid graviditet, och när det hållt på såpass länge skulle jag också bli misstänksam.
        Hur ofta byter du vatten? Salt i vattnet kan hjälpa mollyna, men lite osäker på hur glasmalarna skulle reagera (har nämligen försökt mig på saltbad ett par ggr när glasmalar betett sig konstigt/hängigt, vilket de inte reagerade bra på alls, men det skulle ju kunna vara andra orsaker än just saltet, därav osäker).
        Eller har du sett att hon blir jagad, att hon kanske gömmer sig?

        Sen är 60L lite i minsta laget för både mollyna och speciellt glasmalarna, och de senare trivs även bäst om de får vara i ett större stim, så du vet
        Hej och tack för att du svarar oavsett om det är sent.
        Ser ut som hon beter sig lite konstigare nu sen jag skrev första inlägget.
        Hon ser ut att stå huvudet ner mot gruset på lite olika gömda platser och hanen som är henne mest lik i färg och storlek simmar bredvid henne som att han vaktar henne från något. Hon verkar vilja gömma sig.
        jag byter vatten efter ca 10dagar och då slänger jag in 4st salttabletter i akvariet som jag köper från fiskeaffären.
        hon är den största fisken i akvariumet så det var hon som jagade andra innan speciellt en annan hona i akvariumet.
        men hanen verkar trivas ihop med henne eftersom han vaktar henne då och då. Varje morgon när jag vaknar så sover dem ihop.

        vet inte hur man postar upp en bild :-/

        Kommentar

        • Xzapper
          • September 2015
          • 9

          #5
          Ursprungligen postat av Christer5
          Xzapper,välkommen till Zoopet
          Tack så mycket

          Kommentar

          • Axman
            • January 2013
            • 188

            #6
            Flämtar hon något när hon andas? Har du sett hur bajset ser ut?

            Det är kanske lite sällan med 10 dagar, hur mycket vatten byter du per gång? Låter ju som att hon börjar bli utmattad och sjuk tyvärr. Efter två månader så har du nog fått igång nedbrytningsprocessen rätt bra men alger, bakterier osv svänger nog fram och tillbaks en del fortfarande för att det inte är riktig balans. Kanske om du kör många små vattenbyten istället för ett var tionde dag det närmaste?

            Kommentar

            • Xzapper
              • September 2015
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av Axman
              Flämtar hon något när hon andas? Har du sett hur bajset ser ut?

              Det är kanske lite sällan med 10 dagar, hur mycket vatten byter du per gång? Låter ju som att hon börjar bli utmattad och sjuk tyvärr. Efter två månader så har du nog fått igång nedbrytningsprocessen rätt bra men alger, bakterier osv svänger nog fram och tillbaks en del fortfarande för att det inte är riktig balans. Kanske om du kör många små vattenbyten istället för ett var tionde dag det närmaste?
              Hej,
              Tack för ditt svar och det låter som att du kan ha rätt för att hon flämtar mer än dem andra och mer än vanligt.
              då låter det som att hon är sjuk....vet du något vad som kan få henne att må bättre? Läste även i engelska forum att man bör byta vatten och även lägga till salt i och hålla tummarna att hon kan må bättre av det för att få balans. Bytte precis vatten (1/4 enligt fiskeaffärens råd). Ska byta oftare nu 1ggn i veckan. Men ska nog förbi djuraffären för att se vad som behövs att köpas för att kanske kunna rädda henne.
              har du råd och tips så tackar och bockar jag för att för kunna rädda henne.

              glömde tillägga att hennes bajs var genomskinligt senast hon bajsa

              tack i förhand
              Senast redigerad av Xzapper; 28 September 2015, 21:32.

              Kommentar

              • Axman
                • January 2013
                • 188

                #8
                Hade liknande symptom i början när jag hade platy, då fick jag tipset att testa med medicin mot flagellater. Det var trådig vit baj och det var några månader efter uppstart. Svårt att säga men det kan ju vara en god chans att det är något sådant.

                Googla på "flagellates" och se om det stämmer in på din fisk.

                Tre saker jag skulle göra är:
                1) förbättra vattenkvalitén, byt 1/3 av vattnet varje dag resten av veckan och byt sedan 1/3 varje vecka. Mindre akvarium (så som ett 60-liters) är svårare att ha bra vatten i än stora.
                2) Mata med skalade kokta gröna ärtor, mosa kanske till dem lite så att de blir lättätna. De är lätt laxerande och kan sätta fart på magen på firren.
                3) Kika i affären efter medicin mot flagellater.

                Punkt 3 är ju osäker, det kanske inte är det som är orsaken, men punkt 1 och 2 är alltid bra och kan inte skada. Rent vatten är medicin nr 1 många gånger.

                Det är vad jag tror, hoppas någon annan har ett förslag med. Lycka till med din fisk!

                Kommentar

                • Xzapper
                  • September 2015
                  • 9

                  #9
                  Ska man även salta vattnet efteråt? Då ska man även slamsuga när du säger byt vatten?
                  Låter som det är vad du säger. Ska testa alla dina tips stort tack för din tid från både mig och fisken så hoppas jag att vi kan få den att leva vidare, trodde aldrig att jag skulle bry mig så mycket om en fisk men man fäster sig med dem
                  Senast redigerad av Xzapper; 28 September 2015, 23:10.

                  Kommentar

                  • Axman
                    • January 2013
                    • 188

                    #10
                    Ja, man blir väldigt om sig och kring sig av de små. Hoppas den blir bättre.

                    Angående salt är jag osäker, hittar inte mycket om det när jag googlar lite nu men det verkar som att just flagellater kan tåla salt lite bättre än annat. Å andra sidan skadar det ju inte och vad jag läst så mår molly bra av lite salt i vattnet så det kan nog vara så att du gör livet lättare för den sjuka fisken även om det inte får bort det onda. Googla eller sök här i forumet på molly och salt så hittar du nog lite förslag på mängden salt du skall ha för molly.

                    https://www.google.se/?gws_rd=ssl#sa...com+salt+molly+

                    Kommentar

                    • Xzapper
                      • September 2015
                      • 9

                      #11
                      Ursprungligen postat av Axman
                      Ja, man blir väldigt om sig och kring sig av de små. Hoppas den blir bättre.

                      Angående salt är jag osäker, hittar inte mycket om det när jag googlar lite nu men det verkar som att just flagellater kan tåla salt lite bättre än annat. Å andra sidan skadar det ju inte och vad jag läst så mår molly bra av lite salt i vattnet så det kan nog vara så att du gör livet lättare för den sjuka fisken även om det inte får bort det onda. Googla eller sök här i forumet på molly och salt så hittar du nog lite förslag på mängden salt du skall ha för molly.

                      https://www.google.se/?gws_rd=ssl#sa...com+salt+molly+
                      hittade en sida där dem säger att man även ska höja temperaturen till 32grader sen att man ska hälla i akvariumet 1/4 tesked metronidazole per 65L vatten som går att hitta i djuraffär. Sen byta vatten efter ett par dagar i 14 dagar så ska man behandla de så varje dag i en vecka sen sista andra veckan varannan dag.
                      men ditt tips samgående om ärtor lät intressant ska testa att kombinera båda tipsen. Jag kommer att återkomma hur det gick så finns den erfarenheten så slipper andra uppleva detta

                      INTERNAL PARASITES Flagellated protozoan is a common problem in discus. It is the primary cause for hunger strikes. These include pro...

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Skulle inte höja tempen så mycket om hon har svårt att andas, då hon lär få det ännu jobbigare då (varmare vatten-mindre syre ungefär)
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • Xzapper
                          • September 2015
                          • 9

                          #13
                          Har inte gjort det ännu, var inne på djurmagasinet idag och även rådfrågade dem och sen visade jag även en bild på fisken. Fick ungefär det här svaret från dem:
                          "hon kommer nog att dö ändå, prova lägg lite extra salt när du kommer hem och hoppas på det bästa. Sen sa dem att mitt vatten byte varje 10dagar är en bra intervall. Mollys är känsliga helt enkelt och att sånna döds orsaker beror oftast på att fisken kan ha varit stressad som tex pga vit sand/grus, andra fiskar som jagar henne osv."

                          men jag blev förvånad att dem sa att vatten byten sker ungefär varje 2veckor och då ska det bytas 1/4 och sen saltas.....men alla andra säger engång i veckan nu blir jag förvirrad.

                          Kommentar

                          • Axman
                            • January 2013
                            • 188

                            #14
                            Det med vattenbyten beror egentligen på hur mycket du matar. Det blir mer restprodukter i vattnet ju längre man väntar, men matar man lite så behöver man inte heller byta så ofta.

                            Stickor kan ge en ledtråd, eller ett NO3-test. Så ser du vilken nivå du ligger på. Stickor är inte så bra men de kan vara ett enkelt sätt att få koll, och kanske varna dig för att även om stickan är osäker så kan du behöva kolla upp något vattenvärde. Jag håller med dem om att det kan vara svårt att rädda din fisk, men att försöka rädda den är lika mycket värt för att du skall lära dig ditt akvarium och bli en bra fiskägare tror jag.

                            Jag har guldfisk och slöjstjärtar vilka jag matar _mycket_, så jag byter 70-80% i veckan. Samma antal av någon tropisk fisk och en gång i månaden hade varit ofta =)

                            Kommentar

                            • Xzapper
                              • September 2015
                              • 9

                              #15
                              Tack för rådet, förstod inte innan varför man bytte vatten riktigt att det hade med maten att göra men intressant att tänka på.
                              jag kommer att försöka rädda min fisk oavsett och jag läser runt just nu i andra forum även för att få lite mer tips o tricks hur jag kan rädda henne. Måste säga att du nämnde bra fiskägare fick mig att bli extra peppad

                              jag matar dem engång om dagen en nypa novo bel.
                              stickorna var rött dyra 250kr för 50st. Men dem rekommenderar att jag kommer in till dem med ett vattenprov istället, så tänkte göra det på fredag.
                              Senast redigerad av Xzapper; 29 September 2015, 19:29.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...