Guppysar, dräktiga eller vanlig honfläck?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frukarlsson
    • August 2015
    • 1

    Guppysar, dräktiga eller vanlig honfläck?

    Hej allihopa!
    En till nybörjare här!
    Igår var det äntligen dags för att köpa några fiskar. Det blev 6 honor och 2 hanar.
    Jag läste mig fram till att det syns en svart fläck/prick vid analen när honan är dräktig samt magen är större, rundare.
    3 av 6 honor vi köpte igår är lite tjockare och har en ganska tydlig svart rumpa. Kan det vara så att de är dräktiga trots att könen levt åtskilda i djuraffären där vi köpte fiskarna?
    De är pigga och glada iallafall. Jag tänkte ifall det bara kan vara bajs också?

    Kanske enklast att ringa djuraffären och fråga hur länge de levt åtskilda och om de får 'leveransen' könsuppdelade.

    tack på förhand iallafall!
    Verkar ett trevligt forum!
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av Frukarlsson
    Hej allihopa!
    En till nybörjare här!
    Igår var det äntligen dags för att köpa några fiskar. Det blev 6 honor och 2 hanar.
    Jag läste mig fram till att det syns en svart fläck/prick vid analen när honan är dräktig samt magen är större, rundare.
    3 av 6 honor vi köpte igår är lite tjockare och har en ganska tydlig svart rumpa. Kan det vara så att de är dräktiga trots att könen levt åtskilda i djuraffären där vi köpte fiskarna?
    De är pigga och glada iallafall. Jag tänkte ifall det bara kan vara bajs också?

    Kanske enklast att ringa djuraffären och fråga hur länge de levt åtskilda och om de får 'leveransen' könsuppdelade.

    tack på förhand iallafall!
    Verkar ett trevligt forum!
    Det kan vara yngel på väg, om du har rejält med växtlighet och bara tar det lugnt kommer det oavsett snart simma små yngel i växtligheten...

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      De flesta affärer bara delar upp i honor och hanar så det blir lättare att fånga/sälja rätt antal som kunden vill ha, skulle tro att de flesta odlare har könen ihop, blir onödigt jobb annats som man ändå inte får betalt för, sedan har du ju satt ihop honor och hanar,så minst inom en månad så bör du ha yngel, antagligen tidigare, eftersom de har förrådsbefruktning....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...