Fläckig Kaudi Phalloceros caudimaculatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse Sjödin
    • August 2015
    • 30

    Fläckig Kaudi Phalloceros caudimaculatus

    Denna vackra ungfödare, fick jag tag i Skåne, av några killi vänner. Under tiden i karen.så blev det inte så mycket yngel. Men, när jag satte ut dem i en balja under sommaren. Då, blev det yngel i massor.
    Sen mitten på 90 talet har jag haft förutom damm, även murar baljor. De låg på ca 90-100 liter. De flesta grävdes ner, men några fick stå direkt på gräsmattan. Provat många olika arter... sebrafisk, kardinalfisk, Odessa, prakt o guldbarb. Ungfödare. Mycket olika killis..
    Men det var kaudin som gick bäst av ungfödarna.
    Såg att de åt mycket av algerna som kom som ett brev på posten. Så jag matade inte mycket under hela sommaren. Baljan var fylld med lera i botten o så ett lager grus på det. Satte ner nån typ av vass o lite flytväxter. Salvinia trivdes bra.
    Kaudin klarar riktigt kallt vatten.. någon morgon var det bara 8 grader.
    Problemet med denna fisk är vattnet. Provade o lämna till en annan fisk intresserad,men efter bara någon dag så var alla döda. Vi provade med o ta med mycket vatten från mig o sakta byta under en vecka... icke.. alla dog.
    Nu var hans vatten något mjukare, så det kan vara problemet. Har nu ett vatten som är både mjukt o surt. Men använder gips, magnesium o bikarbonat. O nu är allt lugnt... väntar bara på yngel 😆
Arbetssätt...