Sjuk molly/ancistrus mal hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daddel
    • April 2015
    • 1

    Sjuk molly/ancistrus mal hjälp!

    Har sett att min mal har en slags beläggning på ryggen ser det ut som, det är som en fläck men är väldigt osäker på om dom ska ha så eller om han är sjuk! har två st black molly också, den ena har en vit fläck på sidan och lite under magen, den andra har lite trasig fena. Har även 3 st guppy, 2 st gurami och 1 regnbågshaj. Alla fiskar har varit sjuk tidigare, legat på botten, vit/genomskinlig trådig avföring, regnbågshajen lite svullen buk och när jag gav mat så spottade dom ut det så trodde starkt att det var bukvattensot och medicinerade dom med flagyl och det verkade fungera för nu äter alla och är mycket piggare, ingen som vilar på botten eller svullen buk. Den ena mollysen har fortfarande genomskinlig trådig avföring, dom andra har det också men den är mer vit. Jag vet inte vad jag ska göra, har läst om en massa olika sjukdomar men jag kan inte komma fram till vad för sjukdom mina fiskar har. Dom verkar dock må bra annars, aktiva och har bra aptit, dock så står ju inte allt rätt till eftersom avföringen är vit så jag hoppas någon kunnig själ kan hjälpa mig!
  • louiseh
    • March 2015
    • 37

    #2
    Nu är jag nybörjare med akvarium, men på de 2 månader som jag haft det har jag läst mycket på den här sidan och ser ofta rådet att införa matstopp när det är sjukdom i akvariet för att inte störa vattenkvaliteten ännu mer. Genom att fortsätta mata kan det förorena vattnet om det är obalans som gör att mat inte hinner brytas ner. Vet ju inte om det är detta som orsakar att dina fiskar är sjuka, men för att inte göra saken värre bör man göra ett uppehåll på några dagar (det ska de klara).

    Det andra frekventa rådet jag sett är att kontrollera vattenvärdena i akvariet för att utesluta någon typ av förgiftning. Nu verkar fiskarna ha någon svamp/hudsjukdom och jag har själv använt ett medel av Waterlife som heter Myxazin som verkar vara mot diverse hudåkommer. Men tänk på att det ofta måste gå en tid (2-3 dagar) mellan olika medicinbehandlingar, och för vissa medel (som Myxazin) ska man ta bort eventuella kolfilter samt höja temperaturen till minst 28 grader (har jag för mig) för att det ska verka. Kolla också att ingen av fiskarna är extra känsliga mot vissa typer av medicin. Om man inte vill joxa med mediciner hit och dit brukar ett annat råd vara att tillsätta akvariesalt (ektozon) för sådant som fenröta och svamp, men det är inte alla fiskar som tål salt heller.

    Vet inte om detta hjälpte alls och jag hoppas att någon kunigare rättar mig snabbt om jag har fel

    /Louise

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Detta med sjukdomar är inte lätt: Du verkar ju ha en väldig blandning med fisk och det är lite att inbjuda till problem. Lägger man sedan dessutom medicin i akvariet så blir vattenkvalitén sämre (en massa nyttobakterier dödas och balansen rubbas) och det triggar igång andra sjukdomar.

      Om dina fiskar är aktiva och äter bra som du skriver så hade jag avvaktat innan jag lagt i ytterligare medicin utan bara skött akvariet extra noggrant.

      Om någon fisk ser extra dålig ut så ta upp den och avliva den eller lägg den i ett karantänsakvarium och medicinera
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...