Sjuk platy hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elbe
    • March 2015
    • 3

    Sjuk platy hona?

    Hej jag är helt ny på detta forumet och jag har en fråga. Min oranga mussepig platy hona som är inköpt för bara två veckor sedan har börjat få långa strängar av avföring efter sig. Strängarna kan vara lika långa till dubbelt så långa som fisken på ca 4cm. Sedan flämtar hon i vattenytan men detta endast efter att ljuset har släkts. Strängarna av avföring blir även längre när ljuset släkts Jag undrar därför vad detta beror på mina vatten värden är bra med ett PH på ca7,5 och inga nitriter. Mitt innerfilter har utblåset riktat emot ytan och rörelsen i vattnet är kraftig. Hon är i allmänhet pigg ända tills ljuset släcks. Det är bara denna som gör såhär och de andra två platysarna och Ancistrusarna är pigga. Så vad beror platyns problem på?
    Senast redigerad av elbe; 21 March 2015, 14:08.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit.
    Alla fiskar har flaggelater i kroppen, som kan ge detta symptom om fisken har nedsatt immunförsvar av någon anledning. Det kan utlösas av stress som vid en flytt, men för det ska du inte oroa dig. De fiskar som kan bli verkligen dåliga av det är tex diskus och en del andra ciklider, men annars brukar det gå över av sig själv, men lite beroende på graden hur insjuknade de är.
    Att medicinera fisken och akvariet är en väg att gå, den andra är att låta hon vara ifred och se om hon bättrar sig.
    Ett omväxlande foder är bra att ge, så ger du tex bara flingfoder kan du prova att köpa fryst artemia, som även de andra fiskarna kommer att uppskatta.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • elbe
      • March 2015
      • 3

      #3
      ok tack så hemskt mycket för svaret. Jag avvaktar och ser helt enkelt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Meddela gärna hur det går/gick och givetvis även om den skulle bli sämre.
        Skulle fenorna börja klibba ihop sig mår hon väldigt dåligt, och då kan det vara risk att det lindrigaste du gör är att ta bort henne.
        Även 0,5 dl salt/100 liter akvarium kan hjälpa i nuläget, och det går bra med vilket salt som helst. Detta saltet fasar du sedan ut men hjälp av de ordinarie vattenbytena, och således inget du alltid har i akvariet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • elbe
          • March 2015
          • 3

          #5
          Jag meddelar gärna hur det går. Men är det bara att hälla i saltet eller? Föresten är detta något smittsamt?
          Senast redigerad av elbe; 21 March 2015, 15:33.

          Kommentar

          Arbetssätt...