Guppys ensamma i räkkar - överbefolkning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    Guppys ensamma i räkkar - överbefolkning?

    Tjingeling!
    Jag har sedan några månader tillbaka, efter nästan fem års avbrott, dykt tillbaks in i akvarieintresset med ett 25-liters kar som jag inrett till en riktigt trevlig hemvist för mitt tjugotal körsbärsräkor och mina karismatiska sandsnäckor. Nu är jag lite sugen på att skaffa ett par fiskar också för att komplettera, och tänkte då närmast på ett par guppys.

    Först och främst; vore detta överhuvudtaget en bra idé eller ska jag bara låta det vara som det är?
    Sekundärt; om det skulle visa sig vara en bra idé, finns det en risk att guppysarna fullständigt överynglar karet när det inte finns andra fiskar där för att utöva den naturliga selektionen?

    Glad to be back,
    /J.

    Ps. Om någon mot förmodan ser detta och minns mig så får ni gärna dra iväg ett PM, det var längesedan jag var på forumet. Ds.
    Senast redigerad av JojjeN; 11 February 2015, 00:29.
    Tillbaks efter paus.
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Själv tycker jag 25 liter är lite litet åt fisk. Och precis som du säger, du kommer snart ha måååååånga guppys!!

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

    Kommentar

    • HeidiH
      • October 2014
      • 629

      #3
      Kan tillägga att jag startade upp mitt 200 liters med två svärdbärarhonor och en hane. Senare en yngre hona. Det har inte vart aktuellt att köpa fler fiskar. För de ökar i lagom takt ändå!

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #4
        Annars kan du ju ha en riktigt snygg kampfisk i det.
        Vet om man kan ha 2 kampfiskar ihop så därför skriver jag bara en. De som vet kan ju säga om det går. Men de är ju snygga ochkunde kanske vara något för dig.

        Edit: här kan du se bilder på några: https://www.google.se/search?q=kampf...iw=360&bih=615
        Senast redigerad av Webo; 11 February 2015, 10:35.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        Arbetssätt...