Odling av Endlers-hybrider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Odling av Endlers-hybrider

    Av en händelse har jag en stam Endlers "Yellow Leopard" (som jag visserligen tycker är mer turkosblå än gula, menmen)...

    Dessa stammar från ett enda par som jag köpte ganska dyrt eftersom de var "renodlade", och jag tyckte helt enkelt de var snygga!
    Nu har jag tagit detta väldigt långsamt och är bara två eller max tre generationer från det första paret jag köpte, men hur många generationer kan man odla från en så liten genpool? Och hur gör man för att få in friska gener, utan att förändra utseendet?
    Vad jag hört så brukar det alltid komma hanar som enbart bär grundfärgen, men hanarna av denna stam ser exakt likadana ut allihop och det är jag ju lite rädd om...
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Kan det verkligen vara så dåligt ställt med guppykunskap här? Skall man verkligen behöva gå med i guppyforumet??

    Och jag försöker så gott jag kan att inte låta grinig!
    Senast redigerad av Mr Woods; 24 January 2015, 21:47.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jo, det kanske kan vara en god ide´att prata med dom kan Endlers bättre. Försöka få tag av fler individer av stammen ifråga om det går är mitt förslag. Själv tror jag att Endlers är guppies. Om inte annat så är dom i beteendet mer lika de normala guppies som fanns på 60-talet än dom kallas guppies idag. Å andra sidan skadar det ju inte att hålla stammarna så rena som möjligt. I affärer har jag sett Endlers med uppenbar guppy inblandning. Jag har själv en stam Endlers sedan cirka 10 år som är stabil. Köpte den på Djurmagazinet i Nässjö. Hon som sålde dom till berättade att det var hennes son odlade stammen. Men något extra beteckning kommer jag inte ihåg.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        #4
        Odling av Endlers-hybrider

        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Av en händelse har jag en stam Endlers "Yellow Leopard" (som jag visserligen tycker är mer turkosblå än gula, menmen)...

        Dessa stammar från ett enda par som jag köpte ganska dyrt eftersom de var "renodlade", och jag tyckte helt enkelt de var snygga!
        Nu har jag tagit detta väldigt långsamt och är bara två eller max tre generationer från det första paret jag köpte, men hur många generationer kan man odla från en så liten genpool? Och hur gör man för att få in friska gener, utan att förändra utseendet?
        Vad jag hört så brukar det alltid komma hanar som enbart bär grundfärgen, men hanarna av denna stam ser exakt likadana ut allihop och det är jag ju lite rädd om...
        Tjabba, jag kan snacka lite guppy med dig om du vill. Jag, två kompisar och betydligt fler i nuläget har leopard/tiger-endler från samma stam. Jag behöll fem stycken nu när jag rev allt jag äger.

        Jag tror inte att du kan driva det så långt att du får problem, jag märker inget mer än att jag får fler. Jag frågade två kamrater nu utöver dessa två jag redovisade innan. De säger att de inte har sett några problem på vanlig guppy och där är en av stammarna minst sex år. Jag tror (OBS tror) att man kan spåra alla i rakt nedstigande led. Får man fram en fin stam så sker ju inte det här på flera ställen samtidigt, även om det naturligtvis dyker upp korsningar längs vägen.

        Kort sagt, märker du av problem, tillför nya gener. Märker du inget, kör på..

        Edit: Erik ovan har kört sin stam i 10 år såg jag nu, du kan således köra på tills du aldrig vill se en endler igen
        Senast redigerad av Mathias Nilsson; 07 February 2015, 23:12.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Gôtt att här finns fler som gillar guppys!
          Jag gillar mina guppys (speciellt den vrålsnygga stammen jag har nu)! Men de kan inte vara i växtakvariet eftersom jag vill ha räklingarna kvar, och inte i ciklidburken för där blir hanarna elliotikäk... De går tillfälligtvis i mitt lilla yngelakvarium.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Gôtt att här finns fler som gillar guppys!
            Läste mitt inlägg igen, påstod nog inte att jag gillar dem direkt va? :P Det gör jag inte alls egentligen men de fyller en funktion då man tydligen måste ha något som simmar i ett akvarium enligt frun i huset. Jag hade ju gärna kört alla akvarier utan fisk egentligen, då slipper man mata

            Tar de räkningar? Jag har inte märkt det då jag kör dem ihop med Sakuror.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Oj, förlåt!
              Givetvis gillar du inte guppy, du gillar ju inte fisk alls!
              Jag tror att de tar räklingar, men det kan ju också vara ren inbillning! Jag har tagit ur fisken ur akvariet och nu ser jag massor av räklingar...
              Det börjar bli allt mer roligt att köra växtakvarium förresten och suget efter ett mer ordentligt sådant växer sig allt starkare! Vad tror du om ADA, kan det vara bra grejer för en nybörjare som jag själv?

              Kommentar

              Arbetssätt...