EXTREMT tjock!? Är något fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmaannddaa
    • September 2014
    • 17

    EXTREMT tjock!? Är något fel?

    Har en platy som troligtvis är gravid. Hon är supertjock och nästan dubbelt så stor som vår andar platy. Det ser nästan ut som om hon skulle kunna "explodera". Men hon har varit supertjock väldigt länge men ännu har det inte kommit några yngel. Hon gömmer sig ganska mycket också. Är det något som är fel eller är det bara att vänta på yngel?
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    #2
    Jag hade samma undran kring min svärdbärare som också såg ut som om hon skulle explodera. Det tog nånstans mellan 4 och 5 veckor innan ynglen kom så det är troligtvis bara att vänta

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Står fjällen ut från kroppen på henne?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Elinrazza
        • January 2015
        • 16

        #4



        Hej! Jag är ny här på zoopet och jag undrar om mina guppyhonor är gravida och när dom kommer att få yngel. Ni kanske inte vet så mycket men jag behöver ett snabbt svar!

        Jag köpte dom idag ifrån djuraffären, och jag valde sånna som var tjocka då jag vill ha yngel. Honorna och hanarna gick i samma kar, så jag antar att honorna är gravida? Iaf. En av mina guppy honor är ganska tjock och man kan se att det är små yngel i hennes mage, men hon är inte jätte tjock. När kommer hon att bli sådär tjock så att det ser ut som att hon kommer att sprängas?

        Hon beter sig ganska normalt, fast hon simmar nästan bara uppe vid ytan och vid pumpen oså.
        Är det normalt beteende innan hon föder? Hur lång tid kommer det ta innan hon ska föda, för jag jade tänkt att lägga henne i ett yngelkar när hon föder och sen flytta ut henne. För jag vill inte sätta in henne där än om hon inte ska föda för det känns lite taskigt, då det inte är ett jättestort utrymme för henne.

        Men min fråga är när kommer hon få sina yngel, så att jag kan vara beredd på att flytta henne till yngelkaret.


        Jag blir väldigt tacksam för svar!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Den kommer säkert att få yngel inom de närmsta dagarna, men låt henne vara kvar i det vanliga karet. Där blir gott om yngel ändå...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • mmaannddaa
            • September 2014
            • 17

            #6
            Jag skulle säga att det bästa är att ha kvar honan i stora karet. När jag fick mina första yngel så hade vi hon i ett yngelkar men flyttade över henne i det vanliga nästan direkt för dom brukar åka och gömma sig lite när ynglen ska komma och det kunde hon inte göra i yngelkaret. Och det kommer bli massor av yngel om fiskarna trivs i akvariet, tro mig för vi har haft riktigt mycket yngel. Det kommer nya lite då och då. Hade kring 20 stycken små ett tag och sen kom det mer och vi hade honorna kvar i stora karet då.
            Ynglen kommer nog säkert snart.

            Kommentar

            • mmaannddaa
              • September 2014
              • 17

              #7
              Okej tack så mycket!

              Kommentar

              • mmaannddaa
                • September 2014
                • 17

                #8
                nej, fjällen står inte ut

                Kommentar

                • Elinrazza
                  • January 2015
                  • 16

                  #9
                  Upptäckte även nyss att en av mina guppyhonor har dött vad kan det bero på? Hon var jöttepigg imorse och senast jag såg henne. Men hon låg fastklämd mellan en dekorationsbro och en växt, men det kan väll inte vara så att hon klämdes till döds? Tacksam för svar!

                  Kommentar

                  • mmaannddaa
                    • September 2014
                    • 17

                    #10
                    Det kan kanske vara om hon var fastklämd länge. En av mina "städare" dog när den hade kommit in mellan pumpen och glaset och troligtvis blivit fastklämd. Men annars kan det vara på grund utav vattnet eller något annat. Flera av mina fiskar har också dött utan att jag förstår varför.

                    Kommentar

                    • Elinrazza
                      • January 2015
                      • 16

                      #11
                      Okej tack, mina fiskar dör också väldigt ofta. Ibland när man har köpt nya ifrån djuraffären dör dom bara efter några dagar..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...