Är min Platys gravida? eller är det ens honor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MarcusR
    • December 2014
    • 6

    Är min Platys gravida? eller är det ens honor?

    Hej jag är ny med akvarium, har en Biorb Life 45 med 4st platys och en kampfisk i. Alla fiskar mår jätte bra och trivs. jag vet inte ens om dessa 2 fiskar är honor men jag tycker det ser tjockare ut. så min fråga är det gravida och kommer yngla snart, när är det dags dåpå ett ungefär? och hur ser ni det?

    Hoppas på svar.


    Bilder på fiskarna.



    Mvh
    Marcus
  • Sara1982
    • March 2005
    • 315

    #2
    Den orangea ser jag tydligt att det är en hona men om hon kommer få yngel snart törs jag inte säga. Den vita/silvriga ser jag inte om det är en hona eller hane.
    Du ser skillnaden på fenan vid analöppningen, på honorna är det vanliga fenor och hanarna har gonopodium (reserverar mig för fel namn) som ser ut som ett litet rör typ. Dålig på att beskriva men hoppas det hjälper något [emoji5]

    Kommentar

    • Hunter78
      • December 2014
      • 14

      #3
      Den silvriga ser ut att vara hane men mycket svårt att se. Se om du kan få bättre bild!


      Skickat från min iPhone 6+ med Tapatalk

      Kommentar

      • Thaifighter
        • August 2006
        • 420

        #4
        Som sagt redan, den oranga hona, den blå är en hane!
        Honan ser inte gravid ut, blir betydligt tjockare när dom är gravida!
        Ynglens ögon brukas ses tydligt genom buken när det snart är dax att yngla.

        Thaifighter
        Alla mina fisk-video på Youtube!
        http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

        Kommentar

        • MarcusR
          • December 2014
          • 6

          #5
          Tack för svar. Nu förstår jag hur ni ser skillnaden mellan honor och haner (med den där lilla spetsen vid analfenan) Då är det 3 hanar jag har och 1 hona i mitt akvarium. Kanske dyker upp yngel någon gång framöver.

          Kommentar

          • Luckyman
            • December 2014
            • 16

            #6
            Med Platy bör man ha fler honor än hanar. Annars får de aldrig en lugn stund


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Luckyman
              Med Platy bör man ha fler honor än hanar. Annars får de aldrig en lugn stund


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Med med sådan övervikt på hanar kan det funka ändå, hanarna får fullt upp att vakta på varandra så honan kan få lite lugn och ro på det sättet istället! Tricket är att hon behöver kunna gå undan någonstans att gömma sig/ vila emellanåt.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Elinrazza
                • January 2015
                • 16

                #8
                Är det någon här som vet något om guppysar också? Jag behöver nämligen lite hjälp

                Kommentar

                Arbetssätt...