Limia - men vilken av dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Limia - men vilken av dem?

    jag fick med denna ungfödaren av misstag och jag tror jag kommit fram till att det är en Limia men vilken?
    Kan det vara denna?
    Limia melanogaster
    Bifogade filer
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    eller kan det vara denna, Limia perugiae?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Satsar på melanogaster om det inte är någon sp. variant.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Tobbe R
        • May 2009
        • 654

        #4
        Ursprungligen postat av PiaJo
        eller kan det vara denna, Limia perugiae?
        Det tror jag att det är, jag har en stackars hane kvar, honorna försvann av någon anledning.

        Tobbe

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #5
          Tack! Då skall jag kolla efter om jag kan få tag på en liten grupp så att den ensamme hannen kan få lite sällskap
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #6
            När jag bildgooglat lite mer så ser jag att melanogaster inte har det det röda i ryggfenan och inte heller så blått på sidorna.. den hannen jag har är ganska liten så den kommer att växa på sig en del till..

            Skall se om jag kan putsa rutorna i helgen och fota igen så kanske det blir en bättre bild.
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              En fin liten firre ser det ut att va iaf, även att jag inte kan hjälpa dig med vad det är för sort

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Vänta en månad tills den är större och mer utfärgad, så kan det kanske bli lättare att avgöra.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jesper Broman
                  En fin liten firre ser det ut att va iaf, även att jag inte kan hjälpa dig med vad det är för sort
                  tack!

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Vänta en månad tills den är större och mer utfärgad, så kan det kanske bli lättare att avgöra.
                  Tack! helt rätt att vänta det var jag som är fröken-bråttom
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.

                    Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.

                    /Tobbe

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tobbe R
                      För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.

                      Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.

                      /Tobbe
                      Precis det jag kommit fram till med och melanogaster kallas svartbukig limia eller nåt sånt
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tobbe R
                        För Limia melanogaster skulle jag vilja ha lite mera svarta tecken men är det en ungfisk är det inte lätt.

                        Melanogaster betyder svartbukig eller något liknande.

                        /Tobbe
                        Handelsnamnet är både svartbukig som blå limia. Sedan är det i och för sig inget bevis även om det vetenskapliga "namnet" betyder svartbukig att den har en svart buk eftersom det kan finnas flera populationer av arten som har olika färg - tänk t.ex. på Labidochromis caeruleus där väl caeruleus betyder blå - men den särklassigt vanligaste populationen av arten i handeln är helt gul med lite svart - dvs inget blått alls.

                        Har sett L. melanogaster som varit "svartbukiga" men även sådana som varit blå utan någon svart buk (som i Zoopets artbeskrivning).

                        Vad jag är mer fundersam över är det röda i ryggfenan - det stämmer inte riktigt. Nåväl Pia du får komma på GCG-mötet på tisdag för där kommer Christer att prata om levandefödare och Evert kommer säkert också att vara där och vad dom inte vet om levandefödare är inte värt att veta så har du med ett foto kan du säkert få reda på vad det är för art
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          #13
                          På tisdag kan jag inte komma tyvärr men annars hade det varit ett perfekt tillfälle Du få visa mitt foto istället
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Handelsnamnet är både svartbukig som blå limia. Sedan är det i och för sig inget bevis även om det vetenskapliga "namnet" betyder svartbukig att den har en svart buk eftersom det kan finnas flera populationer av arten som har olika färg - tänk t.ex. på Labidochromis caeruleus där väl caeruleus betyder blå - men den särklassigt vanligaste populationen av arten i handeln är helt gul med lite svart - dvs inget blått alls.

                            Har sett L. melanogaster som varit "svartbukiga" men även sådana som varit blå utan någon svart buk (som i Zoopets artbeskrivning).

                            Vad jag är mer fundersam över är det röda i ryggfenan - det stämmer inte riktigt. Nåväl Pia du får komma på GCG-mötet på tisdag för där kommer Christer att prata om levandefödare och Evert kommer säkert också att vara där och vad dom inte vet om levandefödare är inte värt att veta så har du med ett foto kan du säkert få reda på vad det är för art
                            En annan sak är att Limia inte är särskilt kräsna när det gäller parning. Förhoppningsvis sköter de flesta akvarister detta men korsningar kan förekomma med andra Limiasläktingar.

                            /Tobbe

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Fin är den i alla fall, fått svar på arten ännu?
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...