Klarar mollys sur vatten (svart vatten).. och en fråga om att tillsätta salt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Baspojken
    • October 2008
    • 53

    Klarar mollys sur vatten (svart vatten).. och en fråga om att tillsätta salt...

    Enligt artbeskrivningen så ska Mollys ha vatten med PH värde 7-8. Jag är intresserad av "svart vatten" vilket i orincip är surt vatten. Skulle det fungera med Black Mollys? Surt vatten borde ju ligga på en 6 i PH eller något.

    En annan fråga är det här med att ha lite salt i vattnet, alltså 0,1 % eller något. Fungerar det med andra fiskar? borde ju vara bra emot sjukdommar mm. Jag vet ju hur mycket vattten jag tömmer varje vecka när jag byter vatten så det borde ju inte vara några problem att lägga till lite salt.

    Hur fungerar det med de andra fiskarna som jag har? (l-mal och killfläcksborer)?
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Det är en väldigt dålig idé.
    Mollys vill ha hårt och basiskt vatten - raka motsatsen till svartvatten.
    De kommer inte bli långlivade i det karet.

    Kommentar

    • Baspojken
      • October 2008
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av Bobby
      Det är en väldigt dålig idé.
      Mollys vill ha hårt och basiskt vatten - raka motsatsen till svartvatten.
      De kommer inte bli långlivade i det karet.
      OK... Men hur är det med det här med salt.... Jag få känslan av att man borde tillsätta lite salt i vattnet. Borde ju finnas lite salt i alla sjöar. Klarar andra fiskar att ha någon promille salt i vattnet och hur sköter man det? Är det bara tillsätta den mängd som man byter? (Salt avdustar ju inte)

      Kommentar

      • Baspojken
        • October 2008
        • 53

        #4
        Och en fråga till... Var inne i akvarieaffären och dom hade inne gula Mollys. Vad händer om man blandar svart och gula Mollys? .(i så fall skrotar jag naturligt vis idén med svart vatten) :-)

        Blir det blandras, alltså svartgula ungar?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Det blir hybrider på hybrider. Fiskar till skillnad från många av oss människor bryr sig inte ett dugg om hudfärg utan de kommer att korsa sig friskt vilket innebär att vissa yngel blir svarta, vissa gula vissa blandfärgade. Det framavlade anlaget kommer i dessa yngel att bli något försvagade och ynglen som så svårsålda om du nu inte vill gulla med alla ynglen själv förstås?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Vanligt koksalt (med eller utan jod) ½-1 tesked per 10 liter vatten är utmärkt till molly. Dom tål bl a infektioner bättre då. Det fungerar även för svartvattenfisk. Havssalt däremot går bra till molly, men absolut inte till regnskogsfisk!

            Kommentar

            Arbetssätt...