Ska ynglen vara separat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mmaannddaa
    • September 2014
    • 17

    Ska ynglen vara separat?

    Ska man ha ynglen separat när dom har fötts? Har hört att dom kan bli uppätna av andra fiskar. Är det någon som har något tips på hur man ska ta hand om dom på bästa sätt får ni gärna dela med er så jag får lite tips.
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Om man har gott om växter och gömställe brukar i alla fall några klara sig. Man kan naturligtvis försöka fånga upp dem och ha dem i en yngelkasse så kommer fler att klara sig, men det är sannerligen inte lätt att få tag på dem. Stenrösen och växter är mitt råd för att så många som möjligt skall klara sig.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      De flesta fiskar äter yngel...gömställen för ynglen så de kan gömma sig tills fiskarna inte får in dem i munnen. Det allra säkraste är att flytta ynglen till ett yngelkar...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Joakim Lundgren
        • August 2006
        • 631

        #4
        Antingen flyttar du yngel eller föräldrarna till ett annat kar om du vill vara helt säker på att ynglena inte skall bli uppätna. Annars funkar det att låta honan vara i ett kar med massor av exempelvis najas. Då kan ynglen gömma sig däri. Jag kör med alla tre metoderna dvs flytta föräldrar, flytta yngel, låta yngel gå med förälder/föräldrar och najas.
        Senast redigerad av Joakim Lundgren; 08 September 2014, 15:33.
        AKA: Lizardking

        Kommentar

        • mmaannddaa
          • September 2014
          • 17

          #5
          Tack för svaren! Fick bra tips!

          Kommentar

          Arbetssätt...